سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولید انیدرید فتالیک | امکانسنجی مقدماتی تولید انیدریدفتالیک

ظرفیت تولید جهانی انیدرید فتالیک در سال 2018 بالغ بر 5.87 میلیون تن بوده است و پیش بینی می‌شود تا سال 2023 اندکی افزایش یابد و به بیش از شش میلیون تن برسد. انیدرید فتالیک به اختصار با نماد PA مشخص می‌شود. برای اولین بار با فرایند اکسیداسیون نفتالین تولید شد، این ماده از مهم‌ترین مشتقات تولید روغن‌های نرم‌کننده و رزین‌های پلی‌استر و پیگمنت‌های رنگ هستند. تکنولوژی تولیدPA به مرور با رشد صنعت و تحقیق و توسعه جهت بهینه‌سازی فرایندهای تولید تغییر کرده و روش‌های جایگزین اکسیداسیون نفتالین در فاز مایع با کاتالیست جیوه و در محیط اسیدی با فرایند تولید اکسیداسیون نفتالین یا ارتوزایلین در فاز گازی درمعرض جریان هوا و کاتالیست اکسید وانادیم و دی اکسید تیتانیم جایگزین گردید. اینگونه امکان تولید افتصادی‌تر و با درجه خلوص و کیفیت بالاتر فراهم شد. در ادامه خلاصه ای از امکان‌سنجی تولید این ماده در ایران آورده شده است. جهت اطلاع از سایر طرح توجیهی ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع : تولید انیدرید فتالیک

تولید انیدرید فتالیک | معرفی محصولات

انیدرید فتالیک ماده شیمیایی مهم صنعتی و از اولین اسیدهای انیدرید دی کربوکسیلیک (دو ظرفیتی) با فرمول شیمیایی C8H4O3 می‌باشد.

وزن مولکولی آن 148.11g/mole و به صورت‌های متفاوت جامد و مایع عرضه می‌گردد. شکل مایع آن برای تولید نرم کننده‌ها استفاده می‌شود. در دو گرید خالص و تکنیکال با درجه خلوص تا 99/9 درصد تولید می‌شود.

تولید انیدرید فتالیک | ویژگی‌های محصول

PA به عنوان انیدرید حلقوی یک ماده فعال شیمیایی است که حلقه پایدار آروماتیک آن نیز سبب سهولت ترکیب شیمیایی آن با مواد دیگر می‌گردد. مهم‌ترین واکنش‌های فتالیک اسید ترکیب آن با الکل‌ها یا دی ال‌ها (الکل‌های دو ظرفیتی) برای تولید استرها یا پلی استرها می‌باشد. ویژگی شیمیایی و فیزیکی انیدرید فتالیک باید مبتنی بر الزامات استاندارد ASTM D563-88 و روش‌های تست استاندارد آن برای محتوای رزین‌های آلکید و محلول‌های رزین باشد.

تولید انیدرید فتالیک | کاربردهای محصول

کاربرد عمده انیدریدفتالیک PA به عنوان یک ماده واسط تولید عبارتند از:

1- مصرف در پلاستی سایزرها شامل انواع پلیمرها، روغن و نرم‌کننده‌های مورد مصرف در مواد اولیه تولید زیره و کفی کفش کابل و وایر، پوشش‌های دیوار و کف، چسب‌ها، لاستیک‌های نرم و منسوجات و پوشش‌ها.

2-مصرف در رزین‌های پلی استر غیراشباع مورد مصرف در پلاستیک‌های ترموست و پلاستیک‌های فایبرگلاسی و پلی استر و ایزوسیانات مورد مصرف در پلی اورتان

3-  مصرف در رزین های الکیدی مورد مصرف در صنایع رنگ و پیگمنت‌های  مورد مصرف در فتالوسیائین آبی و سبز و رنگ شب نما یا فلوئورسین

تولید انیدرید فتالیک | کالای جایگزین و مکمل محصول

کالای جایگزینی PA می‌تواند دی سیکلوپنتادین (DCPD) باشد که در ساخت رزین‌های پلی استر غیراشباع، رزین‌های غیرنفتی، الاستومرها، حشره کش‌ها، مواد آتش نشانی مورد استفاده دارد.

تولید انیدرید فتالیک | دانش فنی پروژه و فرایند تولید

در فرایند تولید انیدرید فتالیک مخلوط هوای گرم شده با ارتوزایلین تصعید  شــده وارد راکتور لوله‌های محتوی کاتالیزور گردیده و انیدرید فتالیک خام تولید می‌شــود، بعد از خنک شــدن در کندانســور و میعان انیدرید فتالیک مجددا گرم و وارد سیســتم برج تقطیر درخلاء می‌شــود تا محصول با کیفیت مطلوب مطابق فرایندهای مشروحه ذیل تولید و در نهایــت به صــورت پولــک یــا حالت مذاب در مخازن، ذخیره گردد.

 واحد اکسیداسیون

 دراین بخش هوای فیلتر شده تحت فشار متراکم و پس از حرارت‌دهی توسط بخار وارد تبخیر و مخلوط‌کننده می‌شود. ارتوزایلین ذخیره شده نیز بعد از کنترل کیفیت توسط مبدل پیش گرم شده، وارد تبخیرکننده می‌شود. ارتوزایلین تزریق شده به جریان هوای گرم بعد از رسیدن به شرایط ایده‌آل  به همراه هوا وارد راکتور اکسیداسیون می‌شود. جریان و دمای هوا و ارتوزایلین باید به دقت کنترل شود راکتور اکسیداسیون بستری ثابت و قابل قبولی دارد و در داخل پوسته‌های آن تعدادی تیوب عمودی که به دقت با کاتالیست از جنس پنتااکسید وانادیم و دی‌اکسید تیتانیوم به همراه مقداری فعال‌کننده پر شده وجود دارد.

مخلوط هوا و ارتوزایلین از میان کاتالیست عبور کرده، سپس گازهای حاصل از واکنش از انتهای محفظه خارج می‌شود. واکنش در فاز گاز گرمازا می‌باشد، لذا باید حرارت از گازهای واکنش گرفته شود، این کار با استفاده از نمک‌های مذاب صورت می‌گیرد که در بیرون از تیوب‌ها در پوسته راکتور جریان دارد.

براس داشتن حداقل افت فشار، حداکثر فعالیت و مقاومت خیلی زیاد از کاتالیست‌ها با حلقه‌های مخصوص سرامیکی محافظت استفاده می‌شود. برای تثبیت شرایط از کنترل‌کننده‌ها و ابزار دقیق برای اطمینان از ایمنی وسایل و عملیات استفاده می‌شود.

واحد کندانسیون

بخش عمده انیدرید فتالیک موجود در گازهای واکنش با تصفیه دوباره توسط تجهیزات خاصی جدا می‌شود. این تجهیزات در واقع تیوب‌های پره‍‌ای محتوی روغن‌های مخصوص حرارتی هستند که دمای آن‌ها با تهویه در حلقه‌های بسته کنترل می‌شود. این تجهیزات سوئیچ کندانسور نامیده می‌شوند.

در این سیستم دمای گاز خروجی تقریبا ثابت بوده و جریان و دمای روغن به گونه‌ای کنترل شده و برای دستیابی به ماکزیمم بازیافت محصول تنظیم می‌شود. سیستم کنترلی کامپیوتری به صورت اتوماتیک فرآیندها و عملیات را کنترل می‌کند. سپس PA خام مذاب را در یک تانک حرارتی برای انتقال به واحد خالص سازی یا تصفیه ذخیره می‌نماید. گازهای فرآیندی خروجی که شامل مقدار اندکی انیدرید مالئیک، انیدرید فتالیک و محصولات جانبی دیگر و مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن می‌باشد، نیز وارد محفظه احتراق کاتالیستی می‌شود.

برای بهبود کیفیت انیدرید فتالیک تولیدی و همچنین پایداری حرارتی و رنگ محصول قبل از تقطیر، ابتدا PA تولیدی تصفیه می‌شود. در این فرایند زمان اقامت، دما و حرارت در طول تصفیه حرارتی مقدماتی دقیقا کنترل شده و یک ستون تصفیه کوچک به همراه یک سیستم مکش از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

بعد از تصفیه حرارتی، انیدرید فتالیک خام به تانک ذخیره و سپس به یک واحد تحت خلأ می‌رود تا انیدرید فتالیک خالص بدست آید. ستون تقطیر خلأ پیوسته انیدرید فتالیک خالص را از محصولات بالاسری جدا کرده و انیدرید فتالیک خالص بدست آمده در نهایت به بخش ذخیره سازی و پرک‌ساز هدایت می‌شود. کیفیت و رنگ انیدرید فتالیک در طول فرایند تقطیر و پرک شدن به دقت کنترل و در انتهای خط تولید به طور اتوماتیک توسط دستگاه توزین،  بسته‌بندی و انبار می‌شود.

تجهیزات اصلی خط تولید

تجهیزات و ماشین آلات خارجی و داخلی به اختصار عبارتند از:

تبخیرکننده ارتوزایلین راکتور عمودی لوله‌ای، سیرکولاسیون نمک مذاب، سیرکولاتور الکتریکی نمک مذاب، تصفیه‌کننده با کولر داخلی، راکتور دی‌هیدراسیون انیدرید فتالیک، سیستم پرک ساز PA تصفیه شده، بخش احتراق کاتالیست و اکولوژی، توربین بخار جهت تولید برق کندانسور سوئیچ، هیترهای ارتوزایلین و هوا، درام‌های و کندانسور بخار، سیستم‌های تصفیه، مبدل‌های حرارتی، دستگاه‌های جداکننده و سپراتورها، وسل‌ها و دستگاه‌های بازیابی، کاتالیست‌ها و پروموترها و سیستم‌های کنترلی، برج تقطیر و ستون بارومتریک، پرک‌ساز، بسته‌بندی و مخازن مختلف.

 مواد اولیه

مواد اولیه اصلی تولید، ارتوزایلین بوده که در داخل کشور تولید می‌شود، کاتالیست‌ها، نمک اتکتیک، روغن‌های صنعتی انتقال حرارت نیز در فرایند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 تعداد سه واحد تولیدکننده، مواد اولیه هفت واحد تولید فتالیک اندرید در کشور با ظرفیت تولید 168700 تن را تامین می‌کنند. از تعداد 25 جواز تاسیس صنعتی صادره در طول سالیان گذشته دو طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و پیش بینی تولید 40000تن محصول در حال احداث می‌باشند.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی صادرات منتهی به اسفندسال 1397 صادرات PA معادل 18,073 هزار دلار و واردات آن 981 هزار دلار بوده است.

تعداد واحدهای تولید کننده اورتو زایلین کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد کد آیسیک
3 19758646 2279 220000 تن 2411412563

 

تعداد کل واحدهای دارای پروانه بهر برداری  اندرید فتالیک کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
7 1942650 1407 169700 تن

 

تعداد کل طرحهای درخال اخداث بالای 60 درصد پیشرفت اندید فتالیک کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
2 513748 140 40000 تن

 

آمار صادرات  منتهی به سال اسفند سال 1397
کالا ارزش میلیون  ریالی ارزش دلاری تعرفه گمرکی کد آیسیک
انیدرید فتالیک 984,842 18,073,184 29173500 24113677

سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد اندرید فتالیک با ظرفیت اقتصادی در سال جاری 4360 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی بیشتر از 22درصد بوده و در کمتر از 4 سال بعداز به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است:

محصول ظرفیت
فتالیک  انیدرید تن 20000

                 

 نحوه مشارکت و تأمین سرمایه طرح (میلیون ریال)

شرح جمع درصد
سهم شرکت جمع سهم شرکت 2,049,236 47%
سهم بانک تسهیلات ریالی بلند مدت 2,113,500 48%
کوتاه مدت 200,000 5%
جمع تسهیلات ریالی 2,313,500 53%
جمع سهم بانک 2,313,500 53%
جمع  کل 4,362,736          100%

 

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین  25000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی سرپوشیده و روباز   8200 متر مربع
3 ماشین آلات و تاسیسات  صنعتی 3690185 میلیون ریال

 

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 4,074,210
2 سرمایه گذاری  درگردش 288,525
3 کل سرمایه گذاری 4,362,736

 

شاخص های مالی

موضوع  
نرخ بازده داخلی IRR(درصد) 22
دوره بازگشت سرمایه گداری انجام شده(سال) 6/3
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 38

تولید انیدرید فتالیک | مزایای اجرای طرح

  • قابلیت صادرات محصول
  • نیاز صنایع داخلی به محصول به عنوان مواد اولیه تولید بسیاری از محصولات
  • امکان ساخت داخلی بخشی از تجهیزات و ماشین آلات
  • امکان تامین مواد اولیه اصلی تولید محصول در داخل کشور
  • قابلیت رقابت به لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده                 

 

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

قیمت جهانی عمده فروشی بسیار بیشتر از قیمت تمام شده براساس نرخ روز سایر ارزها می‌باشد. لذا براساس تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون  هزینه‌های تولید پیش‌بینی و قیمت تمام‌ شده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است. بررسی مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی طرح با  محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی به لحاظ مالی برای تولید فتالیک اندرید استاندارد را نشان می‌دهد و به دلیل وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول زمینه مساعدی  برای ایجاد این واحد فراهم است.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید. جهت سفارش نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع : تولید انیدرید فتالیک