سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح تولید آلیاژ پلیمری | امکا نسنجی مقدماتی طرح تولید آلیاژ پلیم

آلیاژهای پلیمری بدست آمده از اختلاط پلیمرها سبب دستیابی به طیف وسیعی از خواصی می‌شود که به تنهایی نمی‌توان آن را از هر جزء پلیمر موجود در آلیاژ به تنهایی کسب نمود. در میان پلیمرهای تولیدی، پلی‌کربنات‌ها کاربردهای وسیعی در صنایع دارند. قیمت نسبتاً زیاد و محدودهای تکنولوژیکی تولید آن توجه به آلیاژهای پلیمری ارزان‌تر با خواص مطلوب را ضروری ساخته است. در این راستا استفاده از ABS به منظور کاهش قیمت تمام شده در اختلاط با پلی کربنات و همچنین تقویت برخی از خواص آن در محصولات تولیدی، یکی از نیازهای اساسی صنایع پلیمری محسوب می‌شود. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید آلیاژ های پلیمری آورده شده است، می‌توانید جهت اطلاع از شرایط نوشتن طرح توجیهی توسط کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع : طرح تولید آلیاژ پلیمری

 

طرح تولید آلیاژ پلیمری | معرفی محصولات

آلیاژ به معنی ترکیبی از مواد و عناصر مختلف می‌باشد و در حوزه مهندسی پلیمر، این مفهوم به معنی ترکیب پلیمرهای مختلف برای رسیدن به خواص مطلوب مورد نیاز است. آلیاژهای پلیمری به دلیل سهولت فرایند تولید، وزن کم، قیمت مناسب و  خواص مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. آلیاژ دو جز، پلی‌کربنات و پلیمر (اکریلو نیتریل- بوتادی ان- استایرن) PC/ABS یکی از مهمترین آلیاژهای موجود ساخته شده برای کاربردهای صنعتی می‌‌باشد. به دلیل داشتن خواص عالی حرارتی، مکانیکی مانند استحکام بالای تحمل ضربه‌ای، جریان‌پذیری مناسب، استحکام جوش خوب نسبت به سایر پلیمرها و خواص حرارتی مناسب حوزه مصرف وسیعی دارند.

در سامانه وزارت صمت به آلیاژ پلیمری PC/ABS به طور مستقیم کد آیسیک  اختصاص داده نشده اما کد آیسیک و تعرفه گمرکی محصولات هم خانواده به شرح ذیل است.

کد آیسیک محصولات مرتبط با PC/ABS

نام کد آیسیک تعرفه گمرکی
پلی کربنات ها 2413412350 39074000

 

 

 

 

39033000

کامپاند پلیمری بر پایه ABS            2413412389
کوپلیمرهای اکریلو نیتریل – بوتادین – ABS استایرن 2413412331
ورق  ا- بی  -اس ABS 24131135
کامپاند و گرانول پلیمری 2413312388 39074000

 

 

پلی استال ها، پلی کربنات، پلی استرها به اشکال ابتدایی 2413312346
کامپاند پلیمری بر پایه پلی کربنات 2413412554

طرح تولید آلیاژ پلیمری | ویژگی‌های محصول

خواص مثبت و منفی هر یک از اجزاء آلیاژ پلیمری، با اختلاط و تلفیق بهبود پیدا می‌کند. بررسی خواص اجزا آلیاژ پلیمری PC/ABS نشان می‎دهد که پلی‌کربنات (پلی‌استر، کربنیک اسید خطی) به عنوان یک ترموپلاستیک به لخاظ مقاومت مکانیکی، خواص الکتریکی، پایداری ابعادی، شفافیت، دمای تخریب بالا، دمای چقرمگی پایین وضعیت مناسب داشته،  ولی فرایندپذیری، مقاومت شیمیایی، میزان حساسیت به خراش و  ترک خوردگی ناشی از تنش مناسبی ندارد.

در صورتی که ABS هم اقتصادی و ارزان‌تر است و هم فرایندپذیری و حساسیت نسبت به خراشیدگی و استحکام ضربه‌ای مناسب‌تری دارد. خصوصیت عالی اختلاط مذاب دو پلیمر این است که ضعف‌های یک جز با ویژگی‌های مثبت جزء دیگر به لحاظ خواص مکانیکی مناسب و مقاومت ضربه‌ای بالای جبران می‌شود.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | کاربرد محصول

خواص مطلوب فیزیکی و مکانیکی و قیمت تمام شده مناسب آلیاژ PC/ABS و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف علل‌الخصوص صنایع برق و الکترونیک، خودروسازی، پزشکی، ایمنی و نظامی این محصول را تبدیل به آلیاژی پرمخاطب کرده است.

حوزه های عمده کاربرد آلیاژ پلیمری PC/ABS جهت ساخت بدنه ماشین‌های اداری و تجهیزات کامپیوتری دیسک‌های فشرده، محافظ بیرونی موبایل (جهت جلوگیری از شکستن در زمان افتادن)، محافظ عابر بانک، تزئینات و پوشش کامپیوترها، جعبه فیوز، قاب بدنه دوربین‌ها، دوشاخه برق، سوکت، قاب بدنه لامپ‌های روشنایی، کانکتورهای الکتریکی و لوازم الکتروتکنیکی.

درصنایع خودرو ساخت قطعات پلاستیکی بدنه و سپر خودرو، ضربه گیر، قاپ آیینه، قاپ رادیاتور، قاپ چراغ، کنسول وسط اتومبیل، قاپ‌ها و قطعات پلاستیکی داشبورد، قالپاق‌های خودرو، بدنه باتری، قطعات پلاستیکی تزئینی و شیشه‌های چراغ اتومبیل‌ها مورد استفاده دارد.

در صنایع غذایی، دارو و پزشکی ساخت بطری‌های شفاف بسته‌بندی مواد غذایی و داروئی، ساخت عینک طبی و همچنین تهیه لنزهای رنگی، قطعات لوازم و تجهیزات پزشکی همانند دیالیز، آندوسکوپی و انتقال خون و ساخت سرنگ‌های بدون سوزن استفاده می‌شود.

در صنایع ایمنی و نظامی جهت ساخت کلاه و عینک‌های ایمنی و صنعتی، ماسک‌های گاز و پوشش‌های محافظ، ساخت شیشه‌های مقاوم در جلوی هواپیما و ساخت شیشه‌های ضد ضریه کاربرد دارد.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | کالای جایگزین و مکمل

آلیاژ PC/ASA  به دلیل مقاومت بیشتر در شرایط محیطی در برخی موارد که مقاومت شکستی ناشی از تنش از درجه اهمیت کمتری برخوردار باشد، می‌تواند جایگزین PC/ABS باشد، اما در حالت کلی با توجه به امکان تنوع در تولید PC/ABS با وارد کردن مواد افزودنی و تقویت‌کننده و جزء سوم پلیمری جهت دستیابی به خواص بهبود یافته‌تر پلیمری به موازات قیمت تمام شده رقابتی رقیب مهمی برای این آلیاژ پلیمری در حال حاضر مطرح نیست.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | دانش فنی پروژه و فرایند  تولید

در فرایند تولید این آلیاژ پلیمری براساس اختلاط دو پلیمر اصلی با اعمال کنترل‌های ترمودینامیکی بر روی فرایند اختلاط و وارد کردن مولفه‌های دیگری به ترکیب مذاب می‌توان گریدهای مختلف استاندارد و مقاوم در برابر اشتغال و تقویت شده با الیاف را نیز تولید نمود. از مزیت‌های دیگر در فرایند اختلاط این دو پلیمر می‌توان به راحتی کار و جریان مذاب در قالب‌گیری و خروج آسان قطعه توسط پران قالب، میزان کمتر گازهای تولیدی حین فرایند، ثبات رنگ و سطح ظاهری بهتر و دوام کیفی محصول اشاره نمود.

تکنولوژی و فرایند تولید آلیاژهای پلیمری با سه روش مکانیکی لاتکسی و شیمیایی انجام می‌گیرد.

  •  در روش مکانیکی از دستگاه‌های مخلوط و آسیاب و اکسترودر برای اختلاط و ترکیب دو یا چند پلیمر و تولید آلیاژ نهایی استفاده می‌شود. 
  • در روش لاتکسی پلیمرها ابتدا صورت لاتکس در‌آمده و لاتکس‌ها با یکدیگر مخلوط می‌شوند و در ادامه با تبخیر حلال، ‌آلیاژ حاصل از ترکیب  دو پلیمر به دست می‌آید.
  • در روش شیمیایی میان اجزای تشکیل‌دهنده آلیـاژ واکنش شیمیایی بـه وقوع می‌پیوند. این روش بیشتر در شرایطی به کار گرفته می‌شود ‌که به دلیل ناسازگاری اجزای آلیاژ امکان اختلاط فیزیکی و بدست آوردن آلیاژی با خواص مطلوب میسر نباشد.

تولید آلیاژ با روش مکانیکی

در این طرح به دلیل انعطاف‌پذیری، هزینه‌ها و زمان کمتر تولید و امکان حصول کیفیت و تنوع محصول از روش مکانیکی مبتنی بر استفاده از کسترودرDC دو ماردون همسوگرد در هم فرو رونده، برای تولید آلیاژ پلیمری استفاده می‌شود.

دراین فرایند ابتدا مواد اولیه مورد نیاز از قبیل اجزاء پلیمری اصلی و مواد افزودنی (نظیر بهبود دهنده، فیلر، مستربچ و پایدارکننده) را در مخازن مرتبط ذخیره می‌شود. مواد اولیه و مستربچ ذخیره شده پس از آماده‌سازی و پیش اختلاط فیزیکی به وسیله مکنده، با دبی کنترل شده و با توجه به فرمولاسیون ترکیب، به داخل قیف دستگاه اکسترودر که دارای پروفیل دمایی مهندسی شده و گیریکس دور متغیر است، وارد می شود.

به منظور کنترل فرایند تولید بخشی از مواد اولیه از نقاط ویژه‌ای به داخل اکسترودر وارد می‌‌شوند؛ لذا باید اکسترودر مورد استفاده مجهز به چند ورودی تغذیه مجزا جهت تولید گریدهای محصول از الیاف شیشه و کربن به منظور تقویت پلیمر باشد و سیلندر آن نیز مسلح به المنت‌های گرم شونده که در انتهای آن نیز قابلیت گازگیری بخارات و گازهایی تولید شده ناشی از فرایند اختلاط مذاب پلیمری را نیز داشته باشد.

جریان خروجی از اکسترودر دو ماردون توسط قالب شکل‌دهنده به صورت مفتول‌های موازی و باریک به سیستم گرانول‌ساز هدایت می‌گردد. پروفیل‌های میله‌ای خارج شده ابتدا در یک حمام آب خنک می‌شود، سپس توسط کاترهای سیستم گرانول‌ساز خرد و به شکل گرانول درمی‌آید. گرانول‌های تولیدی خشک شده و در مخازن ذخیره محصول تولیدی قرار گرفته و در نهایت به صورت کیسه‌های 25 یا 50 کیلوگرمی بسته‌بندی می‌شود.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | نوع، میزان مواد اولیه

دو ماده اصلی در ساخت آلیاژهای PC/ABS، یکی پلی‌کربنات با حدود 45 درصد ترکیب و کوپلیمر (اکریلونیتریل- بوتادی‌ان- استایرن) تا 33 درصد می‌‌باشد. بسته به نوع گرید تولیدی از سایر مواد افزودنی پایدارکننده، سازگار ساز، فیلرها نظیر Styrene و acrylonitrile و nonylphenyl و phosphite کوپلیمر (اتیلن ـ اکریلیک اسید) نیز استفاده ‌می‌شود. میزان هر یک از این اجزاء به نوع آلیاژ و خواص مورد انتظار در محصول تولیدی بستگی دارد.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | ماشین آلات و تجهیزات خط تولید

تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تولید آلیاژ پلیمریPC/ABS در روش تولید مکانیکی عبارت است از:

مخارن نگهداری مواد اولیه، آسیاب و مخلوط کن و پیش خشک کن مواد اولیه اصلی، فیدر انتقال مواد اولیه، اکسترودرDC دو ماردون دارای چند ورودی، قالب، مخزن خنک کاری، گرانول ساز، مخزن محصول، دستگاه بسته‌بندی و کانوایرهای حمل. 

طرح تولید آلیاژ پلیمری | بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 دو واحد تولید پلی‌کرینات با ظرفیت 25300 تن و 4 واحد تولید کوپلیمر اکریلونیتریل ـ بوتادی انـ استایرن ABS با ظرفیت تولید 65695 تن در کشور فعال هستند. میزان واردات پلی کربنات در سال 1397 با ارزش دلاری 44میلیون دلار 12673تن و واردات ABS به میزان5481 تن به ارزش 3/1 میلیون دلار بوده است.

 

واحدهای تولیدکننده پلی کربنات‌ها در کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد کد آیسیک
2 2702879 290 25300 تن 2413412350

 

واحدهای تولیدکننده کوپلیمراکریلونیتریل ـ بوتادی ان ـ استایرن ABS کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد کد آیسیک
4 1091564 1381 65695 تن 2413412331

 

واردات پلی کربنات
وزن(تن) ارزش ریالی( میلیون ریال) ارزش ارزی (هزار دلار) 
12673 1858152 44211
واردات کوپلیمراکریلونیتریل ـ بوتادی ان ـ استایرن ABS  کشور
وزن(تن) ارزش ریالی( میلیون ریال) ارزش ارزی (هزار دلار) 
5481 546759 13097

 

 

پروانه بهره برداری صادره تولید  انواع کامپاند وگرانول پلیمری کشور  
تعداد سرمایه(م.ر) اشتغال ظرقیت واحد محصول کدآیسیک
291 32009290 13086 2090940 تن کامپاند و گرانول پلیمری 2413312388

 

جوازهای تاسیس صادره انواع کامپاند وگرانول پلیمری کشور
تعداد سرمایه(م.ر) اشتغال ظرقیت واحد محصول کدآیسیک
250 77104758 6243 2246010 تن کامپاند و گرانول پلیمری 2413312388

طرح تولید آلیاژ پلیمری | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید آلیاژ پلیمری و راحتی ظرفیت اقتصادی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه 3000تن حدود84 میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 18درصد بوده و ظرف 4 سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌شود. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است.

         

محصول ظرفیت سالیانه
آلیاژ  پلیمری  PC/ABS 3000تن

 نحوه مشارکت و تأمین سرمایه طرح (میلیون ریال)

شرح جمع درصد
سهم شرکت جمع سهم شرکت 67,733  47%
سهم بانک جمع تسهیلات ریالی 76,000  53%
جمع  کل 143,733 100%

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین  3000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی 1650 متر مربع
3 ماشین آلات  صنعتی 38540 میلیون ریال

 جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 84029
2 سرمایه گذاری  درگردش 59704
3 کل سرمایه گذاری 143733

 

شاخص های مالی

موضوع  
نرخ بازده داخلی IRR(درصد) 18/4
دوره بازگشت سرمایه گداری انجام شده(سال) 4/1
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 41

طرح تولید آلیاژ پلیمری | مزایای اجرای طرح

بخش زیادی از تولیدات صنایع پلیمری از این نوع آلیاز پلیمری به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.مزایای اجرای طرح به ترتیب عبارت است از:

  • امکان تامین مواد اولیه در داخل کشور
  • امکان صادرات محصول
  • قابلیت رقابت به لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده                 
  • منعطف بودن خط تولید

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینه‌های تولید پیش‌بینی و قیمت تمام‌شده و همچنین سود سالیانه طرح که محاسبه گردیده است. بررسی مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید آلیاژ پلیمری را نشان می‌دهد.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به  طرح

  • امکان سنجی و تهیه طرح توجیهی فنی اقتصادی و تحلیل آن با استفاده از نرم افزار کامفار با توجه به وضعیت متقاضی
  • ارایه مشاوره انتخاب سخت افزار ونرم افزارهای مورد نیاز
  • مشاوره تامین نیروی انسانی مورد نیاز پیاده سازی طرح
  • مشاوره تولید محتوی و وب مستر 
  • مشاوره تامین زیرساخت‌ها و اخذ مجوزهای لازم

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

منبع : طرح تولید آلیاژ پلیمری