سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته برای کاهش هزینه ها

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته راهی برای دریافت تسهیلات و مجوزهای لازم برای شروع و یا سرمایه گذاری در این صنعت است. با توجه به نیاز روز افزون بازار، ماده اولیه یعنی روغن سوخته برای انجام تصفیه زیاد بوده و با بازیافت و تصفیه آن می‌توان درآمد ناشی از این صنعت بزرگ را در اختیار واحدهای داخلی قرار داد. به علاوه با رعایت استاندارهای بین‌المللی امکان ورود به بازارهای خارجی نیز وجود دارد. در ادامه خلاصه طرح توجیهی مربوط به بازیافت این محصول آورده شده است. می توانید برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته

آشنایی با روانکاری در صنعت

روانکاری روشی است برای جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح متحرکی که روی یکدیگر قرار می‌گیرند. روانکاری تسهیل‌گر حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر است. روانکارها در شرایط پرفشار و دمای بالا با روان‌کاری تجهیزات و برقراری شرایط مطلوب ترمودینامیکی محیط، موجب افزایش طول عمر مفید دستگاه‌ها و کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌شوند. به همین دلیل تولید انواع روانکار وروغن های موتور صنعتی به تجارت بزرگی در جهان تولید شده است.

آمار تولید روانکارها

در حال حاضر بیش از 1700 تولیدکننده بزرگ روانکار در جهان وجود دارند که حدود 200 شرکت نیز به صورت جانبی در کنار تولیدات دیگر روانکار در حال فعالیت هستند.

اندازه بازار روغن موتور جهانی در سال 2017 معادل 35.67 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می‌شود طی سال‌های 2018 تا 2025 با رشد 3.7درصدی مواجه شود و بازار انواع روغن‌های پایه،  روغن موتور، مایع هیدرولیک، مایع فلزکاری  روان کننده‌های حمل ونقل و روغن‌های مصنوعی و معدنی نیز از 157 میلیارد دلار در سال 2020 به 182 میلیارد دلار در سال 2025 برسد.

چرا صنعت بازیافت و تصفیه به صرفه است؟

روان کننده‌های صنعتی کالاهای مصرفی با عمر مصرف نسبتا کم هستند که تولید آن‌ها نه تنها بسیار پرهزینه است، بلکه دفع روغن‌های کارکرده و سوخته که عمر مصرف آن‌ها به پایان رسیده مخاطرات بسیار بزرگی را برای محیط زیست فراهم می‌نماید.

لذا این صنعت، نه تنها بسیار سودآور است بلکه خدمت شایانی به محیط زیست نیز می‌کند. به همین دلیل روغن سوخته یا کارکرده در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست پس از جمع آوری و طی یک نظام استاندارد خاص به شرکت تولید کننده روغن بازگشته و دوباره تصفیه می‌شوند.

با توجه به اینکه مهمترین جز تولید روانکارها از لحاظ حجمی، روغن پایه است و از نظر وزنی به طور متوسط بیش از 95درصد فرمولاسیون یک روانکار را تشکیل می‌دهد؛ بسیاری از کشورها روغن پایه مورد نیاز خود را از طریق بازپالایش روغن‌های سوخته تامین می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با تصفیه و بازیافت روغن سوخته کلیل کنید.

    طرح-توجیهی-تصفیه-روغن-سوخته-تجهیزات-و-ماشین-آلات

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | معرفی محصولات

بیش از 60درصد حجم بازار روانکارها را روغن‌‌موتورها تشکیل می‌دهند. روغن پایه تولیدی مطابق استاندارد API گروه I خوراک بسیار مناسبی برای تولید و فرموله کردن طیف گسترده‌ای از روغن‌های موتور، توربین، هیدرولیک، دنده و گریس است. بخش اعظم روغن‌های صنعتی را روغن پایه تشکیل می‌دهد.

یکی از راه‌های تولید روغن استفاده از روغن‌های مصرف شده و احیاء آن به منظور استفاده مجدد در وسایل مختلف است. بر خلاف اکثریت فرآورده‌های نفتی که تنها یکبار قابل استفاده‌اند، روغن مصرف شده به دلیل عدم تغییر اجزا اصلی با تصفیه مجدد قابل استفاده می‌باشد. در روغن کارکرده عموما ادتیو و مواد افزودنی خاصیت خود را از دست داده و تغییر اندکی در درصد هیدروکربورهای تشکیل دهنده آن به وجود می‌آید.

روغن موتور پس از مدتی آلوده شده و خواص مطلوب خود را از دست می‌دهد؛ منبع اصلی این آلودگی مواد تولید شده ناشی از احتراق سوخت موتور و ساییدگی قطعات است. گازهای اسیدی حاصل از سوخت، روغن موتور را اسیدی نموده و ناخالصی‌های غیرمحلول در روغن از قبیل دوده، ذرات کربن و مواد آسفالتی و فلزات سبک و سنگین، آب، گرد و غبار به صورت غیرمحلول در آن ظاهر می‌گردد. مصرف انرژی جهت تصفیه و بازیافت روغن موتور کارکرده کمتر از یک سوم انرژی مصرفی جهت تصفیه نفت خام است و علاوه بر مزایای اقتصادی در حفاظت از محیط زیست نیز حائز اهمیت فراوانی است.

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | پسماند  قیری

این نوع پسماند حاوی میزان زیادی پلیمر و فلز است که می‌تواند در تولید آسفـالت خیابـان، پوشـش محافظتی قیـری و یا به عنوان سوخت در کارخانه‌هایی همانند سیمان مورد استفاده قرار گیرد.

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | ویژگی‌های  روغن پایه 

روغن پایه محصول اصلی در خط فرآیند پالایش و تصفیه مجدد روغن‌های کارکرده است که پس از اختلاط و افزایش مواد افزودنی مناسب، ویژگی‌هایی همانند انتقال دهنده حرارت، ضدخوردگی، ضد اکسیداسیون، ضد زنگ، ضد فرسودگی و ضد کف و سهولت جدا شدن از آب و همچنین عدم آسیب رسانی به قطعات آب‌بندی شده و سرشیلنگ‌ها و واشرها را به دست می‌آورد. بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی روغن، معیار خوبی برای کنترل کیفیت محصول تولیدی می‌باشد. این خواص را می‌توان با شاخص‌های ذیل مطابق با استاندارد در آزمایشگاه اندازه‌گیری نمود.

ویسکوزیته یا گرانروی روغن پایه 

ویسگوزیته میزان مقاومت روغن سیال در مقابل جاری شدن است. از آن‌جا که روغن موتور در عمل تحت شرایط افزایش دما منبسط و روان‌تر می‌شود و با کاهش دما ویسکوزیته آن افزایش می‌یایبد؛ از این رو همواره باید گرانروی روغن با دمائی که در آن اندازه‌گیری شده مشخص شود. یک روغن خوب بایستی طوری فراوری شود که تحت تغییرات دما، تغییرات ویسکوزیته کمتری را از خود نشان دهد.

وضعیت ظاهری روغن  

ظاهر روغن‌ها می‌بایست یکنواخت، شفاف و عاری از آب و ذرات معلق خارجی باشد. معمولا وجود مقدار زیادی آب در روغن یا اختلاط روغن با گازوئیل یا سایر موادی که موم جامد داشته باشند، ظاهر آن را کدر می‌کند.

رنگ روغن 

رنگ روغن‌ها معمولا از طریق مقایسه آن‌ها با یک سری شیشه‌های رنگی استاندارد معین می‌شود. معیار رنگ روغن از 5.0 تا 8 با فواصل 5.0 مشخص می‌شود.

نقطه اشتعال روغن

نقطه اشتعال پایین‌ترین درجه حرارتی است که در آن نقطه روغن به اندازه کافی به بخار تبدیل شده به طوری که با نزدیک شدن شعله آتش در یک لحظه مشتعل و سپس خاموش گردد. نقطه اشتعال معیاری برای میزان آتش‌گیری و فراریت روغن است.

نقطه احتراق روغن

درجه حرارتی که در آن روغن مشتعل شده و به سوختن ادامه می‌دهد. این درجه حرارت نظیر نقطه اشتعال معرف مقدار ترکیبات گازهای فرار و قابلیت تبخیر و معمولا 30درجه سانتی‌گراد بالاتر از نقطه اشتعال است.

وزن مخصوص روغن

وزن مخصوص روغن به نسبت وزن مخصوص آب در درجه حرارت معین، وزن مخصوص نسبی گفته می‌شود.

شاخص کربونیزاسیون روغن  

درجه حرارتی در فشار1 mmhg که در آن 90درصد روغن تقطیر می‌شود را شاخص کربونیزاسیون می‌گویند و هر چه میزان آن بالاتر باشد مقدار رسوبات در موتور بیشتر است.

نقطه ریزش و نقطه ابری شدن روغن  

نقطه ریزش، پایین‌ترین درجه حرارتی است که در آن فرآورده‌های نفتی سرد شده، تحت شرایط استاندارد جریان می‌یابد و یا به عبارت دیگر پایین‌ترین دمائی که روغن در آن هنوز سیال است. نقطه ابری شدن دمائی است که در آن روغن مواد شمعی خود را از دست داده و مات می‌شود. این دما از نقطه ریزش بالاتر است.

خاکستر سولفاته روغن  

مقدار موادی که پس از سوزاندن نمونه روغن باقی مانده و نمی‌سوزد خاکستر نامیده می‌شود. در بسیاری از موارد برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر خاکستر را با اسید سولفوریک غلیظ وارد واکنش می‌نمایند و در نتیجه خاکستر سولفاته را تعیین می‌کنند. خاکستر روغن پایه نشان دهنده مواد غیرقابل احتراق است که از نفت خام همراه آن مانده است. مقدار خاکستر برای روغن بدون مواد افزودنی 1درصد و برای روغن‌های حاوی مواد افزودنی  تا 3درصد است.

عدد صابونی شدن روغن 

این تست نشان‌دهنده میزان مواد چرب (صابونی شونده) موجود در روغن است. این مواد برای ایجاد خاصیت روغنی بودن بیشتر در بعضی روغن‌هایی که در معرض تماس با آب هستند و روغن‌های دنده اضافه می‌شود.

عدد خنثی شدن روغن  

عدد خنثی شدن یک روغن، عبارت است از مقدار میلی گرم اسید یا باز لازم برای خنثی کردن مواد اسیدی یا بازی موجود در یک گرم روغن. عدد خنثی شدن در روغن‌ها به چهار صورت شامل؛ اعداد فدرت اسیدیته، اسیدیته کل، قدرت قلیایی و قلیائیت کل اندازه‌گیری بیان می‌شود.

در یک روغن پایه خوب پالایش شده معمولا عدد خنثی شدن بیش از 1 نمی‌باشد. مگر اینکه روغن پایه حاصل از تصفیه مجدد روغن‌های کارکرده باشد و اسید سولفوریک بکار رفته در فرآیند تصفیه کاملا خنثی نشده باشد. عموما کارکرد روغن‌ها باعث افزایش خاصیت اسیدی آن‌ها در اثر تجزیه و اکسیداسیون در اثر حرارت و مجاورت با آب می‌شود. بر این اساس کاهش عددی خنثی در مورد روغن‌های موتور بیانگر میزان کارکرد است.

ویژگی‌های- روغن-پایه 

 

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | کد آیسیک محصول 

مطابق با طبقه‌بندی وزارت صنعت معدن و تجارت، روغن‌های صنعتی پایه جزء گروه ساخت محصولات شیمیائی با سر گروه 23 و براساس کد هشت و ده رقمی محصول دارای کدهای ایسیک بشرح ذیل هستند.

 جدول - کد آیسیک محصولات  مرتبط با روغن پایه 

نام کالا کد ISIC
روغن پایه 2120712711
تصفیه روغن سوخته 23201240
روغن سوخت  تقطیری 23201213
هیدروکربورهای حاصل ازتصفیه روغن سوخته 23201245
قیرحاصل ازتصفیه روغن سوخته 23201247
ترکیبات اسفالتی ازضایعات روغن سوخته 23201425
روغن پایه تصفیه مجدد 2320412449
روغن دنده خودرو (تصفیه اول) 2320512439
روغن دنده صنعتی (تصفیه اول) 2320512440
روغن موتور تصفیه مجدد 2320412450

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته |  استانداردهای محصول (ملی یا بین المللی)

جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان و رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول، توجه به استانداردهای موجود امری ضروری است. سطح کیفیت روغن بیانگر آن است که روغن، برای چه نوع موتوری و با کدام مدل و چه نوع سوختی مناسب است. به عبارت دیگر سطح کیفیت یک روغن موتور با استاندارد آن مشخص می‌شود.

نکته مهم این است که موتورهای مختلف به روغن‌هایی با استانداردهای متفاوت نیاز دارند. تفاوت این روغن‌ها، گذشته از کیفیت روغن پایه آن‌ها، در نوع و میزان مواد افزودنی موجود در آن‌هاست. سطح کیفیت روغن موتور، با علائم اختصاری نشان داده می‌شود که به طور خلاصه، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود. 

استاندارهای ملی ایران :(ISIRI)

استانداردهای ملی تدوین شده برای این محصول استاندارد 1342 تحت عنوان ویژگی‌ها و روش‌های آزمون روغن صنعتی پایه برای مصارف روانکاری (شیمیائی) 584 و 585 برای تعیین سطح کیفیت روغن موتور است.

به طور کلی دسته‌بندی روغن‌های پایه به برش‌های مختلفی از جمله؛ SN150  ،SN300 ، SN350،  SN500  تقسیم شده اند.

موضوع شماره استاندارد
روان کننده ها-روغن موتور برای موتورهای بنزینی در سطح کیفیت معادل با APISN- ویژگی 17651
روان کننده ها -روغن موتور برای موتورهای دیزلی در سطح کیفیت معادل با APICE 13383
روغن موتور و تصفیه روغن کارکرده -معیار مصرف انرژی در فرآیند تولید 11593
آیین  کار  تولید روغن موتور پایه تصفیه دوم 6223
روان کننده ها، روغن های صنعتی و فرآورده های مربوطه (طبقهL  خانوادهE روغنهای موتور درونسوز( روغن موتور بنزینی دو زمانه  (هوا خنک( 6639

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | موارد کاربرد

روغن های پایه‌ای که از پالایش نفت خام به دست می‌آید، ویژگی‌های لازم  بکارگیری در ماشین آلات و تاسیسات صنعتی و خودرو را به طور کامل ندارد. از این رو در بلندینگ موادی به آن افزوده می‌شود تا بتواند ویژگی‌های مورد نیاز برای استفاده‌های خاص در صنعت و موتور را دارا شود. به این منظور به روغن‌های پایه ادتیو و مواد افزودنی اضافه می‌شود که بهبود دهنده مشخصات مختلف روغن‌ها برای کاربردهای مورد نظر است. برخی از این موارد به قرار زیر است:

1-بهبود دهنده شاخص گرانروی

2-ضد اکسیداسیون

3.ضد سایش

4.پایین آورنده نقطه ریزش

5.ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی

 6.ضد کف

 7.پاک کننده و معلق کننده

مواد افزودنی بر اساس فرمولاسیون به مقدار معین که سازنده در نظر دارد برای رسیدن به معیارهای استاندارد به روغن پایه اضافه می‌شوند. این عمل در واحدی به نام اختلاط (بلندینگ) انجام می‌پذیرد. به این شیوه می‌توان روغن‌های مختلف را برای مصارف گوناگون همانند انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی، روغن ژنراتــور، روغــن هیدرو لیک دیــزل، روغــن دستگاه‌ها و تاسیسات صنعتی را تولید نمود.

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | موارد کاربرد

 

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | کالای جایگزین و مکمل محصول

از آن‌جایی که روغن‌های صنعتی پایه حاصل بازیافت روغن‌های کارکرده است و خود محصولی جایگزین است، بنابراین کالای جایگزینی برای آن وجود ندارد.

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | دانش فنی

در فرایند تصفیه و بازیافت روغن پایه می‌باید کلیه مواد زائد را از آن استخراج و مجددا روغن را به شکل اولیه خود (روغن پایه) برگرداند. برای این کار تکنولوژی‌ها و فرایندهای خاص بازیافت و تصفیه انواع روغن‌های صنعتی همانند روش‌های مختلف تقطیر، هیدروژنیزاسیون، اسیدی، قلیایی استفاده می‌شود که در آن از مراحل یا ترکیبی بالانس شده به شرح ذیل استفاده می‌شود.

  • حذف آب و ذرات جامد از طریق ته‌نشینی و فیلتراسیون
  • واکنش اسید سولفوریک برای حذف گریس، صمغ و مواد آغشته شده قابل حل در اسید
  • واکنش قلیایی برای خنثی سازی اسید مورد استفاده در فرایند
  • استفاده از مایعات حلال برای حذف مواد صابونی
  • تقطیر ساده اتمسفری برای حذف رطوبت و روغن‌های فرار
  • تقطیر تحت خلاء و یا استخراج با استفاده از حلال
  • استفاده از خاک ویژه رنگبری و جذب ناخالصی‌ها
  • فیلترینگ برای حذف افزودنی‌های معدنی فرایند و دیگر جامدات
  • تبخیر فیلم نازک 
  • هیدروژناسیون برای بهبود رنگ و کیفیت روغن
  • بلندینگ برای دستیابی به ویژگی‌های مورد انتظار و استاندارد روغن مورد استفاده صنعتی

تکنولوژی مورد استفاده در ایران

در حال حاضر تکنولوژی مورد استفاده برای تصفیه اول در ایران، تکنولوژی روش معمولی استخراج با  استفاده از حلال اسیدی است. در جهان اهمیت این روش کاسته شده و تولید آن به روش‌های جدید غیراسیدی هیدروکراکینگ و هیدروایزمریشن در حال افزایش است. تعداد واحدهای محدودی با استفاده از روش غیراسید در کشورمان در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. کلیه روش‎‌های تصفیه روغن‌های کارکرده (اسیدی –غیراسیدی) می‌توانند بین 70 الی 90 درصد ناخالصی‌های روغن کارکرده را تصفیه و آن را به شکل اولیه خود (روغن پایه) درآورد.

روغن پایه تولیدی از طریق بازیافت و تصفیه مجدد روغن‌های کارکرده با احراز شرایط ویژه و تطابق فاکتورهای تعیین شده در آزمون‌های کنترل کیفیت استاندارد از نظر ویژگی‌های کاربردی و عمر مفید کارکرد و طبقه بندی SAE به لحاظ ویسکوزیته با انواع پلیمرهای و مواد افزودنی شیمیائی مناسب با درصدهای مشخص و متناسب با ویژگی مورد انتظار محصول تولیدی مخلوط می‌شود و پس از احراز تطبیق با معیارهای کنترل کیفیت با ویژگی‌های تعیین شده در سطوح مختلف استاندارد در آزمایشگاه به واحد بسته‌بندی منتقل و مظروف می‌گردد.

روغن‌های پایه که حاصل بازیافت روغن‌های کارکرده به روش غیراسیدی تولید شده اند؛ خواص شیمیایی و فیزیکی مناسب‌تری را نسبت به سایر روغن‌های بازیافتی دارند.  

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | تجهیزات و ماشین آلات

ماشین آلات اصلی و تجهیزات اصلی این طرح شامل سیستم کنترل و مانیتورینگ فرایندها، اسکلت نصب تاسیسات تصفیه روغن، مخازن مواد اولیه، پمپ‌های انتقال روغن و افزودنی‌ها، سانتریفوزو تانک سیستم تصفیه اولیه، تانک‌های سوخت، کندانسور و کولینگ تاور، هیترو مبدل‌های حرارتی و بویلر، سیستم تبخیر فیلم نازک و راکتورهای تقطیر خلاء روغن پایه‌های مختلف، انواع فیلترهای جذبی و پایه کربن، تانک‌ها و همزن‌های روغن تصفیه شده، مخازن پسماند، سیستم پنوماتیک و کمپرسور هوای فشرده و تجهیزات سرمایش و گرمایش و جمع آوری بخار است که امکان کارسازی آن‌ها در داخل کشور وجود دارد.

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | تجهیزات و ماشین آلات

 

بررسی بازار و رقبا

از آنجا که بازیافت روغن‌های پایه به عنوان مادر همه روغن‌ها علاوه بر مزایای متعدد زیست محیطی، از خروج  ارز از کشور جلوگیری می‌نماید. همچنین تولید محصول صادرات محور استاندارد به منظور حضور در بازارجهانی یکی از راهبردهای مهم تداوم و توسعه تولید و تثبیت جایگاه این فعالیت در بازار به شدت رقابتی بین‌المللی به شمار می‌آید.

در ایران طی سال 98 در مجموع 927 هزار و 197 دستگاه انواع خودرو تولید شده است، در شرایط مطلوب بازار ظرفیت تولید کشور برای تولید خودرو یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال می‌باشد که اگر تعداد خودروهای موجود و فعال کشور، تاسیسات و ماشین آلات صنعتی نیازمند مصرف روغن‌های صنعتی را نیز اضافه نمایید با حجم بزرگی از بازار مواجه هستیم که بخش قابل توجهی از آن با واردات تامین می‌شود.

در بخش عرضه تا پایان تیر ماه سال 1399 تعداد 626 مجوز به منظور تصفیه اول و مجدد روغن پایه و موتور در کشور صادر شده است که از این تعداد 389واحد با دارا بودن پروانه بهره‌برداری صنعتی و سرمایه‌گذاری 2236میلیارد ریال و به ظرفیت اسمی 8096هزار تن در سال مشغول فعالیت هستند. از این تعداد 234بنگاه با ظرفیت 4849تصفیه مجدد روغن پایه و موتور فعالیت می‌نمایند که غالبا از فرایند تصفیه اسیدی استفاده می‌کنند.

 مجوزهای تصفیه اول ومجدد روغن پایه و موتور کشور تا پایان سال 1398  
626
پروانه بهره برداری تصفیه اول و مجدد روغن پایه و موتور کشور
تعداد سرمایه (م.ر) اشتغال ظرفیت واحد
389 2236260 12992 8096080 تن
پروانه بهره برداری تصفیه مجدد روغن پایه و موتور 
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
234 5184797 5190 4849379 تن

 سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تصفیه و بازیافت روغن سوخته با ظرفیت 12000تن در سال نرخ بازدهی داخلی بیشتر 36درصد بوده و دوره برگشت سرمایه حدود 3و نیم سال پبیش بینی شده است. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است.        

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین   6000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی روباز و سرپوشیده   2500 متر مربع

 

ردیف موضوع هزینه‌ها (میلیون ریال)
1 سرمایه گذاری ثابت  
2 نرخ بازده داخلی IRR)درصد( 36
3 دوره بازگشت سرمایه گذاری (سال) 3/5
4 درصد فعالیت در نقطه سر به سر 31/8

طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته | مزایای اجرای طرح

یکی از مؤلفه‌های اصلی و تعیین‌کننده در مزیت نسبی این محصول، وفور و دسترسی آسان به مواد اولیه است. از آنجائی که مواد اولیه تصفیه و بازیافت انواع روغن‌های موتور و صنعتی از شبکه جمع‌آوری تامین می‌شود و حجم ضایعات و بالای روغن‌های کارکرده در کشورمان به طور روزانه و مستمر افزایش می‌یابد؛ لذا مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست محیطی بازیافت روغن‌های کارکرده به روش غیراسیدی به شرح ذیل بیان می‌گردد.   

  • مصرف انزژی بسیار پایین‌تر به نسبت سایر روش‌های بازیافت و تولید تصفیه اول
  • امکان تامین مواد اولیه اصلی از محل روغن‌ های کارکرده
  • سطح اتوماسیون بالا به نسبت سیستم‌های سنتی اسیدی
  • قابلیت به کارگیری پسماند خط تولید در صنایع مرتبط
  • بازدهی و کیفیت بالاتر به نسبت روش‌های اسیدی
  • سازگار با استانداردهای زیست محیطی
  • سرعت تولید بالاتر و بازدهی اقتصادی مناسب‌تر به نسبت روش‌های قدیمی
  • قرار گرفتن محصول در گروه (API I & API II)
  • عدم نیاز به استفاده از اسید و خاک‌های رنگ بر و اسیدی
  • کاهش پروسه تولید و نیروی کار
  • میزان جداسازی بالا و حذف آلاینده‌ها  
  • قابلیت کنترل بیشتر فرایندهای تولید و دستیابی به حصول استاندارد

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارائه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینه‌های ثابت و متغیر طرح، پیش‌بینی و قیمت تمام‌ شده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است. بررسی مهم‌ترین شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید روغن پایه از روغن‌های کارکرده نشان می‌دهد و به دلیل وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول زمینه مساعدی برای ایجاد این واحد  فراهم است.

جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

 

منبع: طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته