سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب نام شرکت | راهنما و نحوه انتخاب اسم برای شرکت تازه تاسیس

انتخاب نام برای شرکت یکی مهم‌ترین کارهایی است که صاحبان مشاغل و کارآفرینان باید با دقت کامل آن را انجام دهند. در واقع نام شرکت بیانگر اصل و هویت کسب و کار شماست و این باعث می‌شود دیگران با شنیدن نام شرکت، پی به فعالیت‌ و محصولاتی ببرند که شما در آن زمینه فعال هستید. پس در عین سادگی انتخاب اسم دارای حساسیت بالایی است که با توجه به فرهنگ و انتظارات جامعه، نام مناسب انتخاب می‌شود. در ادامه قوانین و نکات مربوط به انتخاب اسم شرکت آورده شده است.

 


برای دریافت خدمات در زمینه انتخاب نام برای شرکت می‌توانید با مرکزمشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

 

منبع : انتخاب نام شرکت

 

انتخاب نام برای شرکت

در انتخاب نام شرکت باید به اصول و قوانینی که همگان موظف‌اند آن را به اجرا درآورند، توجه داشته باشید. اگر نامی را برگزینید که با قوانین همخوانی نداشته باشد، رد شده و باید دوباره کلیه مراحل انتخاب و ثبت نام شرکت خود را از اول طی کنید. پس دانستن اصول، قوانین و نحوه انتخاب نام برای شرکت، پروسه اداری آن را کوتاه‌تر می‌کند و شما با آرامش و دقت بیشتری این کار را انجام خواهید داد. علاوه بر مسائل قانونی، نام تجاری معرف شما در میان عموم مردم خواهد بود؛ این موضوع در برندسازی و فروش بیشترتان نیز تاثیر مستقیم دارد.

شما می توانید برای انتخاب نام مناسب و ثبت شرکت خود به کارشناسان کاردوک اعتماد نمایید.

قوانین انتخاب نام برای شرکت

با توجه به قوانین زیر می توانید نام مناسبی برای شرکت خود انتخاب نمایید. با این حال طی کردن مراحل اداری و انجام امور ثبتی نیاز به گذراندن وقت و انرژی دارد، شما می توانید با استفاده از کمک ها مشاوره ای کاردوک در کمترین زمان با کمترین هزینه به نتیجه برسید. جهت انتخاب نام وثبت شرکت کلیک کنید.

1- خاص و به یاد ماندنی

اسمی که برای شرکت خود انتخاب می‌کنید باید خاص و ویژه باشد و در هر زمانی نشان دهد که اسم به روز بوده و کهنه نشده است. مثلاً اگر دقت کرده باشید برخی از شرکت‌ها اسم‌هایی دارند که فرد را به یاد قدیم و دوره‌های گذشته می‌اندازد. نام شرکت شما باید جدید و همچنین راحت باشد.

برخی از نام‌های جدید آنقدر پیچیده هستند که هیچ وقت در یاد افراد نمی‌افتد. از این رو بهتر است که نام انتخابی شما ساده باشد تا به راحتی همه آن را به خاطر بسپارند و به خاطر بیاورند.

2- پرهیز از انتخاب نام‌ با تلفظ‌های پیچیده

نام انتخابی باید طوری باشد که به راحتی بتوان آن را تلفظ کرد و در حین گفتن آن افراد به تته پته نیفتند. نام‌هایی با تلفظ‌های پیچیده نمی‌تواند جذاب باشد و صاحبان کسب و کار و کارآفرینان باید این مهم را در نظر داشته باشند که انتخاب نام‌هایی با تلفظ عجیب از جذابیت شرکت شما می‌کاهد و این امر در بازاریابی نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

نام وقتی با تلفظ پیچیده انتخاب شود افراد برای تایپ کردن آن در گوگل هم دچار سردرگمی می‌شوند و بعد از یک یا دو بار تلاش، از آن صرف نظر می‌کنند.

نام مناسب می‌تواند بخش مهمی از فرآیند بازاریابی را بدون هیچ هزینه‌ای انجام دهد و نباید با انتخاب‌های نادرست این مهم را از بین ببرید.

3- باید ساده باشد

وقتی می‌گوییم که نام باید ساده باشد، این ساده بودن باید هم در گفتار و هم در نوشتار صدق کند. یعنی نباید نام شرکت شامل حروف‌های ویژه‌ای چون  $ * #‌ و... باشد. چون مخاطبان‌تان در هنگام بیان، نوشتن و یا به خاطر آوردن با سختی مواجه خواهند شد.

4- معنا و مفهوم خاصی باید داشته باشد

نام انتخابی شما باید معنا داشته باشد. یعنی وقتی آن را به انگلیسی برمی‌گردانند باید بتواند مفهوم خاصی را برساند و وقتی آن را ترجمه می‌کنند به کلمات زشت و زننده تبدیل نشوند. اگر به دنبال انتخاب نام فریبنده و جذاب هستید مراقب باشید که برای همه قابل درک باشد.

5- باید یادآور کسب و کار شما باشد

هر نامی که انتخاب می‌کنید باید نشانه‌هایی از کسب و کار و فعالیتی که انجام می‌دهید را داشته باشد. یعنی وقتی افراد با نام شرکت شما برخورد می‌کنند ذهنشان متوجه این موضوع شود که شما در صنعت خاصی مثل آهن آلات فعالیت می‌کنید.

به عنوان مثال نام شیرین عسل هر کسی به یاد خوردنی می‌اندازد، حتی اگر واقعاً هرگز با محصولات این برند آشنایی نداشته باشید، می‌دانید که در زمینه خوراکی فعالیت می‌کند.

6- انتخاب چند نام برای شرکت

برخی از شرکت‌ها ماه‌ها وقت می‌گذارند تا نامی را انتخاب کنند که برازنده شرکت و فعالیت‌هایشان باشد، اما بعد از مدتی متوجه خواهند شد، نامی که در نظر گرفته بودند توسط شرکتی دیگر به ثبت رسیده است. حتماً چند نام برای شرکت در نظر بگیرید تا در صورت تکراری بودن، بتوانید نام دیگر را جایگزین آن کنید.

7- پرهیز از انتخاب نام‌های محدود کننده

نام شرکت نباید محدود کننده باشد، در واقع شما باید بتوانید در هر مکان و زمانی آن را بر روی محصولات و یا خدمات خود قرار دهید. نام‌های محدود کننده ممکن است در آینده مشتریان را گیج کند.

مثلاً سامسونگ در دسته صوتی و تصویری قرار می‌گیرد و اگر به تولید کلوچه بپردازد، باعث گیج شدن مشتریان می‌شوند. اما اگر در هر زمینه‌ای از محصولات دیجیتالی فعالیت کند، یعنی هر چیزی که با تکنولوژی در ارتباط است، مشتریان سریع آن را درک می‌کنند و گیج نمی‌شوند.

8- نظرسنجی از مشتریان

می‌توانید یک نظرسنجی تهیه کرده و از مشتریان خود بخواهید در مورد نام‌های انتخابی نظریاتی را ارائه دهند. اینگونه احساس مشتریان را در خصوص نام در نظر گرفته شده درک خواهید کرد و انتخاب مناسبی انجام خواهید داد.


نکات مهم در انتخاب نام شرکت که باید به آن توجه کنید

1- نباید هنگام انتخاب اسم شرکت از اسامی دانشمندان و شعرا و امثالهم استفاده شود.

2- نباید از حروف مخفف یا کلمات ترکیبی استفاده شود.

3- استفاده از نام‌های زیر برای اسم شرکت قابل قبول نیست:

ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل،‌ متریک، مترلژی، وب.

4- برخی از کلمات را می‌توان در اسم شرکت استفاده کرد اما باید بدانید آن‌ها جز سیلاب‌ها شمرده نمی‌شوند و در انتخاب نام شرکت باید از سه سیلاب دیگر نیز استفاده شود. این کلمات شامل صفاتی مانند بهتر،‌ برتر،‌ نیک،‌ خوب و... و همچنین نام شهرها، اعداد و رنگ‌ها و کلماتی که موضوع فعالیت را شرح می‌دهند مانند بازرگانی، تجاری، خدماتی، ساختمانی، تولیدی و... می‌شوند.

اسامی که نیاز به کسب مجوز دارند؛ بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ، هولدینگ و…

5- با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.

6- اسم نباید اختصاری و مخفف باشد، یعنی از حروف اول چند کلمه و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود.

در انتخاب نام شرکت خود دقت کنید تا بتوانید همیشه در نام‌ها و ذهن‌ها و حتی در تاریخ باقی بمانید. نام شرکت در صورتی که شیک و دارای شخصیت بالا باشد به شما و همکارانتان انرژی مضاعفی برای فعالیت می‌دهد و می‌توانید عملکرد خود را نیز بالا ببرید. 


سؤالات متداول در خصوص انتخاب نام برای شرکت

برای تغییر نام شرکت چه مدارکی مورد نیاز است؟

ارائه کپی از روزنامه رسمی و آگهی تأسیس، ارائه کپی مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه همه اعضا شرکت و کپی آگهی آخرین تغییرات (در صورت داشتن چنین تغییری).

چگونه می‌توانیم به رد نام شرکت خود اعتراض کنیم؟

در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد باید مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت‌های بررسی کننده نام اعلام نماید تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.


برای دریافت خدمات در زمینه انتخاب نام برای شرکت می‌توانید با مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : انتخاب نام شرکت