سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح توجیهی ظرف پلاستیکی یکبار مصرف اقتصادی

طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف یکی از مهمترین طرح های حوزه صنایع پلاستیکی می باشد. مصرف ظروف یکبار مصرف در اشکال، اندازه ها و کیفیت های متعدد در جهان بدلیل ارزانی وحفظ بهداشت و جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا  بسیار رایج شده است و تکنولوژی های تولید آن بشدت گسترش پیدا کرده است  استفاده از این ظروف در مراکـز ارائـه انـواع اغذیه و خوراکی هاعلل الخصوص فست فود ها  بدلیل ضرورت  صرفه جویی در زمان شستشو ورستوران های بیرون بر  بسیار رایج شده شده است از ظروف یکبار مصرف در صنایع غذایی  جهت بسته بندی های محصولاتی همانند  مارمالاد، مربا، عسل و ماست، پنیر، خامه، بستنی، نوشابه و شیرینی مورد استفاده می کنند. واحدهای تولید این نوع ظرف بتدریج به سمت تنوع در کیفیت و زیبا سازی شکل  و رنگ ظاهری آنها  ،مطابق با سلیقه بازار و مشتری پی می روند و قالب ها و مواد اولیه مورد استفاده خودرا به تناسب نوع مصرف تغییـر  می دهند بدلیل استفاده از پلیمر های مختلف در تولید ظروف یکبارمصرف مصرف کنندگان باید از تناسب آن با نوع مصرف جهت حفظ بهداشت بطور دقیق آگاهی  داشته باشند.

منبع: طرح توجیهی تولید ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

تعریف محصولات | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

در تولید ظروف یکبار مصرف از پلاستیک هایی پلیمری غالباً از پلی اتیلن با دانسیته بالا، پلی پروپیلن HDPE و پلی استایرین استفاده می شود .

 

مشخصات و ویژگی‌ها  ظروف یکبار مصرف | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

 هر کدام از  مواد اولیه ظروف یکبار مصرف خصوصیات ویژه ای را در محصول ایجاد می کنند وبرای بسته بندی کالاهای خاصی مناسب هستند برای نمونه برای بسته بندی و نگهداری روغن، سرکه و محصولات لبنی  همانند شیر، دوغ و ماست و مواد غذایی گرم و مرطوب از ظروف پلی اتیلن سفیدرنگ استفاده شده و ظروف پلی پروپیلن روشن وسفید برای تولید ظروف  بسته بندی محصولات لبنی همانند خامه و پنیر و مواد غذایی گرم  استفاده می شود اما قالبگیری  آنها بدلیل  گرمای ویژه بالا به نسبت پلی استایرن  مشکل است و به دلیل شکنندگی این  پلیمرهای با دانستیه بالا اغلب تولیدکنندگان از پلی استایرن استفاده می کنند  برای تولید ظروف نوشابه  از پلی اتیلن تر فتالات و برای  تولید شیشه های شیرخوری کودکان از جنس پلی کربنات یا پی وی سی با گرید خاص  و برای تولید ظروف یکبار مصرف  از EPS در برای تولید لیوان و ظروف نگهداری مایعات از GPPS  استفاده می شود. در حال حاضر تعداد واحدهای تولیدکننده ظروف یکبار مصرف اسفنجی در مقایسه با ظروف یکبار مصرف رو به گسترش است . از طرفی ظروف یکبار مصرف اسفنجی در مقایسه با ظروف یکبارمصرف ساده مزیت هایی همانند شکنندگی کمتری را دارند و در آنها  مواد غذایی برای  مدت طولانی تری گرم می ماند

 کدهای ISIC ظروف یکبار مصرف پلاستیک | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

وزارت صنعت ،معدن و تجارت از این طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌نماید. بر اساس سیستم طبقه ظروف یکبار مصرف بعنوان مخولات جانبی باید مورد بررسی قرار گیرند کدهای آیسیکی مرتبط  بر اساس سیستم طبقه بندی آیسیک، کد محصولات ازلاستیک و پلاستیک (25) دراین سیستم طبقه بندی به عنوان محصول اصلی وگروه فعالیت اصلی با کدساخت انواع محصولات پلاستیک 2520 وتولید ظرف یکبار مصرف با کد  2520512474  به عنوان محصول جنبی یا فرعی  ارایه  شده است.

جدول کد های آیسیک ظروف یکبارمصرف  بشرح ذیل می باشد .    

نام محصول

کد   ISIC

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی (غیر اسفنجی)

2520512474

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی (اسفنجی)

2520512475

ظروف یکبار مصرف پلیمری زیست تخریب پذیر گیاهی

2520512712

ظروف یکبار مصرف مواد غذایی و بهداشتی از کاغذ و مقوا

2102312323

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

2899512365

ظروف یکبار مصرف کاغذی

2109512371

ظروف یکبار مصرف مواد غذایی و بهداشتی قالب گیری شده از خمیر مواد سلولزی

2109512370

ظروف یکبار مصرف پوسیدنی گیاهی

2109512373

 استانداردهای تولید | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

سازمان استاندارد ملی ایران، و معاونت غذا دارو وزات بهداشت وعلوم پزشکی شرایط استفاده از انواع ظروف پلی استایرن را برای دمای بیش از 65 در جه سانتی گراد مجاز نمی دانندو استفاده از ممنوعیت استفاده از  انواع ظروف پلی استایرن برای  بسته بندی روغن های خوراکی، مارگارین و کلیه محصولاتی که لایه خارجی آنها چرب  بوده را نیز اعلام کرده اند لذا در تولید این ظروف رعایت الزامات استانداردهای ذیل الزامی است.

شماره استاندارد ملی

 عنوان استاندارد

14000

ظروف یکبار مصرف گیاهی زیست تخریب -پذیر بر پایه نشاسته – ویژگی ها و روشهای آزمون

11228

ظروف پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن و پلی استایرن -روشهای آزمون

11547

ظروف پلی استایرن تولید شده به روش شکل دهی گرمایی جهت بسته بندی مواد غذایی -ویژگیها

معرفی کاربردهای ظروف یکبار مصرف | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

  ظروف یکبارمصرف پلاستیک برای بسته بندی وحمل بهداشتی محصولات غذایی همانند مربا، خامه، سرشیر، بستنی، عسل، ماست و آبمیوه مورد استفاده قرار می گیرد .

 در سر میز غذا و یا اغذیه فروشی ها و رستوران ها به عنوان وسیله سرو غذا، و ظرف نوشابه استفاده می شود.

در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی نظیر سلف سرویس ال و سالن های غذاخوری رستوران ها، ادارات و سازمانها، بوفه ها و در ارایه خدمات پذیرایی کلیه مراسم و جلسات و جشن ها ضمن رعایت دقیق مسائل بهداشتی ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار گیرند. ظروف یکبار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب است ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  اسفنجی و غیر اسفنجی به جز لاینفک ظروف بسته بندی وحمل انواع محصولات  غذایی  وآشامیدنی تبدیل شده است. و ظروف یکبار مصرف آلومینیومی نیز  عمدتا در بسته بندی وحمل غذاهای آماده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 بررسی کالاهای جایگزین | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

کالاهای جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  همچون گذشته ظروف فلزی، چینی، شیشه ای و بطور کلی ظروف با استفاده مکرر می باشند که رعایت مسائل بهداشتی برای اینگونه وسایل که استفاده مجدد از آنها به دنبال شسته شدن و خشک کردن آنها انجام می گیرد الزامی است استفاده از این ظروف زمان بر تر و پرهزینه تر از وسایل یکبار مصرفی است که پس از استفاده دور ریخته می شوند. البته رعایت قواعد و اصول سرویس دهی  در برخی اماکن عمومی نظیر رستورانها، هتلها ومنازل  استفاده  از ظروف چینی و شیشه ای وفلزی را در اولویت قرار می دهد. روند جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  مورد استفاده در بسته بندی و حمل کالا هایی نظیر ماست یا شیر  با ظروف پلاستیک سخت نظیر سطل های پلاستیکی ادامه دارد چرا که رعایت مسائل بهداشتی و شستشوی دقیق و کامل این  ظروف در  استفاده مجدد وقیمت تمام شده بالاتر، استفاده از  آنها را غیر موجه جلوه می سازد

  مواد اولیه مورد نیاز 

مواد اولیه ظروف یکبار مصرف را پلی اولفین های مختلفی همانند پلی استایرن ،پلی اتیلن ،پلی پروپیلن و در موارد خاصی پی وی سی و پلی کربنات  و رنگ دانه ها می باشند.

 

 فرآیند تولید  ظروف یکبار مصرف | طرح ظرف پلاستیکی یکبار مصرف

فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف  در دو مرحله اصلی انجام می گیرد. ابتدا مواد اولیه شامل گرانول پلی اولفین خاص و پودر مورد استفاده در دستگاه اکسترودر تبدیل به ورق شده و سپس ورق به دست آمده به روش الکترو ترموفورمینگ تبدیل به ظرف یکبار مصرف می شود . گرانول مورد استفاده در مرحله مخلوط با  مواد افزودنی صورت کامپاند یکنواخت و هموژن گازگیری می شوند و سپس وارد فرایند تولید ورق پلاستیکی توسط اکسترودر  می گردد مواد در این دستگاه تحت تاثیر حرارت ، اصطکاک و فشار به حالت خمیری توسط  ماردون حلزونی به جلو رانده و در شکل مناسب از یک قالب با مقطع کم عبورمی نماید تا وارد بخش کشش در سیستم کلندر شود . پلیمر خروجی از قالب می تواند بدون وقفه و تا زمانی که اکسترودر تغذیه می شود  ادامه پیدا کند تنظیم اکسترودر کاری است دقیق و حساس که توسط متخصصین مطابق استاندارد تولید تنظیم می شود در کلندرها ورق تنظیم  ضخامت شده و پس از پرس وکشش و کاهش دما در حالت نهایی ورق آماده تولید ظرف هم می تواند  بصورت رول جمع آوری می شود. و رول ورق پلاستیکی  با عرض و ضخامت  مناسب آماده  ورود  به بخش ترموفرمینگ تولید انواع ظروف یکبار مصرف  بسته بندی می گردد ویا بصورت پیوسته فیلم فرم گرفته مستقیماً به ماشین ترموفورمینگ منتقل شده و ظروف تولیدی از آن خارج می شوند.  ورق نرم شده در دستگاه ترموفرمینگ وارد بخش قالبگیری شده و تحت خلاء ایجاد شده به فرم قالب ظرف در می آید و ظروف شکل گرفته  پس از فرمینگ برش خورده و بسته بندی نهایی می شود .

 

طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف | بررسی بازار و رقبا

عمده ترین تولید کننده   ومصرف کنندگان ظروف یکبار جهان کشورهای اروپایی و آمریکا و چین  عمده ترین تولید کننده جهان هستند  زیرا که بسته بندی صنایع غذایی  و نیاز مبرم حمل و بسته بندی آن به ظروف یکبار مصرف سبب توسعه این صنعت در سطح بین المللی وایران شده است در حال حاضر بر اساس آمار وزارت صمت تعداد 300   واحد تولیدی  انواع ظروف یکبار مصرف دارای پروانه بهر برداری می باشند که با ظرفیت اسمی 399 هزار  تن مشغول به فعالیت می باشند

تعداد  پروانه بهربرداری صادره   تولید ظروف یکبار مصرف کشور  

واحد سنجش

ظرفیت

اشتغال

سرمایه

تعداد

نوع

تن

399643

11705

22059659

300

کل

تن

326254

8844

17948143

192

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

تن

32057

565

723820

25

ظروف یکبار مصرف گیاهی

تن

17334

1084

2185279

53

ظروف یکبار مصرف کاغذی و مقوایی

تن

23998

1212

1202417

30

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

جواز تاسیس های صادره  تولید انواع ظروف یکبار مصرف کشور تا پایان  اسفند سال1399

واحد سنجش

ظرفیت

اشتغال

سرمایه

تعداد

تن

12542483

23019

65223129

1370

طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح تولید انواع ظروف یکبار مصرف  با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید 6000 تن بررسی گردیده است برای اطلاع از  مشخصات عمومی طرح تولید ظروف یکبار مصرف می توانید از مشاوره کارشناسان کاردوک استفاده نمایید .

3000

زمین

150,402

سرمایه ثابت

130,514

سرمایه درگردش

280,916

جمع

3/3

دور برگشت سرمایه

41

نرخ بازده داخلی

33

نرخ بازده حسابداری(ARR)(درصد)

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • ارایه خدمات نصب و راه اندازی ماشین آلات  
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

منبع: طرح توجیهی تولید ظرف پلاستیکی یکبار مصرف