سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رفتار با نوجوان پرخاشگر | بهترین راهکار چیست؟

دوره نوجوانی بسیار پراهمیت و در عین حال پر فراز و نشیب است. چگونگی رفتار با نوجوان پرخاشگر شخصیت او را می سازد و در شکل گیری هویت او تأثیرگذار است. در این شرایط نقش والدین بسیار حیاتی و تعیین کننده است. نوجوانان تغییرات خلقی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند که یکی از این ها خشم و پرخاشگری است. پرخاشگری در نوجوانان به میزان زیادی به بحران‌های دوران نوجوانی مربوط می‌شود. والدین می‌توانند با درک نیازها و احساسات فرزند خود و برخورد مناسب و متعادل با اشتباهات و پرخاشگری‌های آن‌ها خانه را به محیطی آرام برای فرزندان مبدل کنند و زمینه را برای رشد آن‌ها فراهم کنند. برای حل مشکلات خود با نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوانان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : رفتار با نوجوان پرخاشگر | بهترین راهکار چیست؟


رفتار با نوجوان پرخاشگر | نوجوانی و پرخاشگری

نوجوانی، یک دوره بسیار پر اهمیت در زندگی هر فرد می‌باشد. نوجوانی دورانی است که فرد به دنبال پیدا کردن شخصیت و هویت مختص به خود است و مسلم است که رسیدن به هویت واقعی، به راحتی صورت نمی‌گیرد. رفتارهای و تغییرات خلقی نوجوانان در اثر تغییرات هورمونی است و پرخاشگری آن‌ها می‌تواند امری طبیعی باشد. نوجوانان در این دوره تحریک پذیر می‌شوند و حالات عاطفی مختلفی را تجربه می‌کنند.

بسیاری از والدین، از پرخاشگری های نوجوان خود گله می‌کنند چرا که پرخاشگری در خانواده، یک امر استرس زا است. به همین دلیل خانواده ها به دنبال راهی برای حل این مشکل و کاهش پرخاشگری نوجوان خود می‌باشند.در ابتدا توصیه می‌کنیم مقاله‌ی آنچه که در مورد نوجوان و نوجوانی باید بدانیم را مطالعه کنید تا درک مناسبی از فرزندان خود به دست آورید.

 

رفتار با نوجوان پرخاشگر | دلایل عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان

پرخاشگری نوجوانان دلایلی دارد که آگاهی از این دلایل به برخود بهتر والدین کمک می‌کند. این دلایل عبارتند از:

دلایل زیست شناختی

تحقیقات نشان داده است که افزایش هورمون تستسترون (هورمون پرخاشگری) باعث خشم و عصبانیت در نوجوانان می‌شود. همچنین کاهش قند خون نیز یکی دیگر از دلایل زیست شناختی پرخاشگری است.

دلایل روانشناختی

دلایلی همچون افسردگی و احساس گناه از متداول ترین نوسانات خلقی نوجوانان است. نوجوانان تحت تاثیر این مشکلات، پرخاشگر می‌شوند. همچنین الگوهای شخصیتی نیز در بروز خشم و پرخاشگری موثر هستند.

دلایل اجتماعی

بسیاری از دلایل پرخاشگری در نوجوانان را می‌توان به چالش‌های محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن‌ها در این دوران نسبت داد. از این موارد می توان به تاثیر خانواده، فقر و یادگیری و تربیت در محیط خانواده اشاره کرد. بسیاری از این مشکلات را در مقاله‌ی چالش‌های دوران نوجوانی شرح داده‌ایم که مطالعه آن‌ها می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

 

رفتار با نوجوان پرخاشگر

زمانی که نوجوان عصبی است و پرخاشگری می‌کند، والدین چه برخوردی می‌کنند؟ به طور معمول، اکثر والدین در این شرایط برای حفظ قدرت خود، پا به پای نوجوان داد می‌زنند. میل به انجام این کار در والدین بسیار طبیعی است. چرا که معمولا والدین تحمل ندارند که قدرت شان توسط فرزندان از بین برود. اما انجام این کار به معنی دعوت نوجوان به یک مبارزه و دعوای بزرگ تر است و به همین ترتیب یک دعوای طولانی میان شما و فرزندتان به وجود می‌آید.

برای برخورد بهتر توصیه می‌شود که قبل از شروع دعوا، یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید و با آرامش گفتگو کنید. زمانی که شما نوجوان خود را به گفتگو دعوت می‌کنید، در واقع به او احترام می‌گذارید و احساس مهم بودن را به او نشان می‌دهید. همچنین اینگونه برخورد باعث می‌شود که نوجوان مهارت های اجتماعی، مهارت صحیح حل مساله، مسئولیت پذیری و همکاری را بیاموزد.

 

رفتار با نوجوان پرخاشگر | توصیه‌های مهم  

راهکارهایی برای رفتار با نوجوان پرخاشگر وجود دارد. این راهکار ها عبارتند از:

1. وقت گذراندن با نوجوان

 توصیه می‌شود که زمان بیشتری را با نوجوان خود بگذارنید. تحقیقات نشان داده است که وقت گذراندن با نوجوانان، از خشم و سرکشی آن ها کم می‌کند و بسیاری از والدین این تغییرات رفتاری را در فرزند خود مشاهده کرده اند.

2. تشویق کردن

تشویق کردن باعث ایجاد حس وابستگی در نوجوان می‌شود و به این ترتیب انگیزه اش برای پرخاشگری از بین می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای سرزنش کردن نوجوان برای اشتباهاتش، رفتارهای مثبت او را تشویق کنید. تشویق کردن یکی از راه‌های مؤثر در ایجاد انگیزه به فرزندان است.برای اطلاع از دیگر راه های ایجاد انگیزه در نوجوانان کلیک کنید.

3. تهدید نکردن

دقت کنید که در هنگام دعوا و مشاجره، نوجوان خود را تهدید نکنید. مثلا در حین دعوا نگویید که "اگر دعوا را تموم نکنی، حق بیرون رفتن نداری" این رفتار نه تنها مشاجره را تمام نمی‌کند بلکه باعث عصبی تر شدن نوجوان می‌شود و دعوا جدی تر می‌شود. برای پاین دادن به دعوا به نوجوان خود بگویید " اگر این رفتار را تمام نکنی باید منتظر عواقب آن هم باشی" و پس از گفتن این حرف اتاق را ترک کنید.

4. کنترل نکردن

تمایل والدین به کنترل، یکی از بزرگ ترین عوامل درگیری است. نوجوانان از کنترل شدن بیزار هستند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهند. فراموش نکنید که شما همیشه نمی‌توانید فرزند خود را کنترل کنید. وظیفه والدین این است که قوانین را به فرزند خود آموزش دهند و با تشویق و تنبیه مناسب، قوانین را در آن ها درونی سازی کنند.

4. عدم درگیری جسمی

فراموش نکنید که فرزند شما دیگر کودک نیست و از غرور و قدرت برخوردار است. درگیری و تنبیه فیزیکی باعث می‌شود که  عصبانی تر شود و حتی او نیز از زور و قدرت خود استفاده کند. این روش به او یاد می‌دهد که مشکلات خود را با دعوا و درگیری جسمی حل کند. درگیری‌های جسمانی و کتک زدن نوجوان می‌تواند به بحران هویت در او بیانجامد.

5. علت خشم را پیدا کنید

توصیه می‌شود که به جای کاهش پرخاشگری، به دنبال علت آن باشید. ممکن است که پرخاشگری نوجوان به دلایل متعددی همچون، افسردگی، اضطراب، مشکل در مدرسه و غیره باشد. با پیدا کردن و حل این گونه مشکلات، پرخاشگری نوجوان نیز کاهش می‌یابد. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی رفتار صحیح با نوجوان را مطالعه کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوانان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : رفتار با نوجوان پرخاشگر | بهترین راهکار چیست؟