سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

طرح احداث واحد پنبه پاک کنی چیست ؟ بر اساس آمار theworldcounts در سال 2022 در جهان 27 میلیون تن پنبه تولید و پیش بینی شده است تا سال 2028 میلادی تولید پنبه جهان به بیش از 29 میلیون تن برسد همده ترین کشورهای تولید کننده پنبه جهان پنج کشور هستند که حدود 75 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده اند ظرفیت تولید سالانه هندوستان: 6.1 میلیون تن ، چین: 5.5 میلیون تن ،ایالات متحده: 4.1 میلیون تن ،برزیل: 1.9 میلیون تن ، پاکستان: 1.7 میلیون تن حمعاً 27 میلیون تن پنبه می باشد. آمار تولید اهمیت اقتصاد و اشتغال آفزینی بخش های کشاورزی ،صنعت و خدمات و فرواری و تولید محصولات پنبه ای را نشان میدهد که ارزش افزوده بالایی را درجهان به خود اختصاص داده است.

 

 

 

منبع: طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

 

 

 

 

پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی   

پنبه گیـاهی گلـدار و دو لپـه از خـانواده ی Malvaceae از جـنس Gossypium بوده و ریـشه ی عمودی دارد ارتفاع بوته آن تا 60 سانتی متر بوده و تا دومتر نیم بالا می رود گونه های مختلف آن همانند آپلند،استپل فوق بلند،درختی و لووان در مناطق مختلف جهان کشت می شوند میوه پنبه بصورت کپسولی اسـت و بـه اندازه ی یک گردو بزرگ می شود به آن غوزه پنبه می گویند و تخم پنبه درون آن قرار دارد . الیاف پنبه به صورت توده ای متراکم بوده و در سطح تخمک ها رشد می کند و گل هـایی کـه مـی روینـد بطور معمول بیش از 15 تخمک دارند که داخل غوزه ی گیاه قرار گرفته اند .

 

معرفی محصول | طرح توجیهی پنبه عدل کنی

اجزای مختلف پنبه بدلیل کاربردهای متعدد ، پنبه را به محصولی استراتژیک و پر ارزش بلخاظ اقتصادی کشاورزی ، صنعتی و تجارت جهانی تبدیل کرده است که می تواند ارزش افزوده ی قابل قبولی را هـم از بعـد تولید وهم از بعد بازرگانی داشته باشد. پنبه پاک کنی یکی از فعالیت های صنعتی ابتدایی این زنجیره ارزش است که طـی مراحل آن الیاف پنبه از وش پنبه جدا و آماده مصارف صنعتی می شود

ویژگیها و مشخصات فنی پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

الیاف ، نخ و پارچه پنبه ای دارای ویژگی های منحصر بفردی همانند نرمی ، دوام بالا ،قابلیت جذب رطوبت ، زنگ پذیری ، حفظ ثبات رنگ ، قابلیت تنفس مناسب و مقاوم در برابر الکتریسته ساکن هستند در سطح هر یـک از تخمک های پنبه حدوداً 20000 تار لیف وجود دارد وقتی که این گیاه باز می شود تخمـک هـا و الیـاف داخـل غوزه که به صورت توده ی کرکدار در معرض هوا قرار می گیرند و رطوبت داخل الیـاف تبخیـر شده و الیاف شکل استوانه ای بودن خود را از دست می دهند و این عمل باعث می شود که دیواره های سلولی جمـع شده و حالت از هم باز شده و فرو ریخته ای را پیدا کند در چنین حالتی تار پنبه یک پیچش مختصر یـا نیم تاب به خودمی گیرد که اصطلاحاً آن را Cotton می نامند .پنبه بلحاظ ژنتیکی در دو دسته پنبه آسیایی با 13 جفت کروموزوم و پنبه آمریکایی با 26 جفت کروموزو طبقه بندی می شود که هر کدام زیر مجمو عه های و ارقام خود را دارند پنبه های آسیایی لیف کوتاه تر و پنبه های آمریکای لیف بلند تری را دارا می باشند. انواع بسیاری از ازقام پنبه وجـود دارد که الیاف آن ها از نظر طول ، زیری ، سفیدی با هم متفاوتند . لیف پنبه در حالت خشک دارای 88 الی 96 درصد سلولز، پروتئین، پکتین، قند و 4 تا 8 درصد موم می باشد طبقه بندی پنبه ها بلحاظ طـول الیـاف را بـه پنبه های دارای الیاف ،کوتاه ،متوسط ،بلند متوسط و بسیار بلند نقسیم می کنندکه هر کردام موارد مصرف خاصی را دارند. هر چه طول الیاف پنبه ییشتر باشد رشتن و ریسندگی آن بیشتر به هم پیچ خورده و می تواند باریک تر باشد پنیه های با الیاف کوتاه را در تهیه ی نخ های ضخیم بکار می برند.

 

 پنبه پاکنی | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی   

پنبه پاکنی فرآیند است که طی آن الیاف پنبه را از پنبه دانه ها جدا می کنند. عمده ترین فعالیت در پنبه پاک کنی تبدیل محصول زراعی به یک کالای قابل فروش و مصرف در صنایع نساجی است. از این رو پنبه پاک کنی پلی مابین تولید کشاورزی وریسندگی نخ و بافت پارچه است. دو روش برای پنبه پاک کنی بلحاظ تکتولوزی وجود دارد روش رولینگ جبن و روش اره ای داندانه دار یا ساو جین چرخان که در فرایند پنبه پاک کنی به کار می روند وباین روشها می توان الیاف پنبه را از پنبه دانه جدا کرده و پنبه را کاملاً پاک و آماده عدل بندی توسط پرس نمود.

معرفی کدهای ISIC | طرح پنبه عدل کنی

ISIC نوعی طبقه‌بندی استاندارد برای فعالیت‌های اقتصادی تولیدی است. هدف اصلی کدیشن ISIC فراهم کردن مجموعه‌ای از رده‌های فعالیتی است به‌طوری‌که در آن بتوان موجودیت‌های اقتصادی را بر اساس نوع فعالیتی که انجام می‌دهند طبقه‌بندی کرد. وزارت صمت از این طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌نماید. بر اساس سیستم طبقه‌بندی آیسیک، کدهای فعالیت‌ها مرتبط با پنبه پاک کنی به شرح ذیل است:

پنبه پاک کنی و پنبه محلوج :           17111141

الیاف پنبه                       17111140

کنجاله پنبه دانه                   1514512426

روغن خام پنبه دانه                1514412305

کالای های جایگزین پنبه

پنیه بعنوان مواد اولیه و کالایی واسطه ای در صنعت نساجی به صورت مستقیم و یا به صورت اختلاط با الیاف مصنوعی برای تولید انواع نخ های و در نهایت برای تولید پارچه و پوشاک استفاده می شود. کالاهای جایگزین این محصول می توان به الیاف مصنوعی مورد استفاده در تولید پارچه بافت شده و پارچه های بدون بافت اشاره نمود که با توجه به مقرون به صرفه بودن و طبیعی بودن الیاف پنبه در بازار رقابت هنوز اهمیت بسزایی دارد. پنیه دارای کیفیت و مزایایی است که غالباً در تولید پوشاک استفاده از آن ترجیح داده می شود راحتی، خاصیت جذب رطوبت و بهداشتی بودن البسه ساخته شده از پنبه از مزایای آن محسوب می گردد . از آنجائیکه کیفیت و استحکام و دوام پنبه را در اختلاط با الیاف سنتتیک می توان بهبود بخشید تقاضای برای مصرف آن بطور مستمر رو به فزونی بوده است.

 موارد مصرف و کاربرد طرح احداث واحد پنبه پاک کنی   

پنیه دارای کیفیت و مزایایی منحصر بفردی همانند جذب رطوبت ، بهداشتی بودن ،رنگ وثبات پذیری است که زمینه کاربرد آن را در صنایع محتلفی همانند نخ ، تولید پوشاک ، فرش ماشینی و دستباف، لحاف و تشک، وسایل نظافت، حوله، برزنت، دستمال کاغذی و طناب را فراهم نموده است .

دانش فنی پروژه و روش عدل بندی پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

هدف از تکنیک های پنبه پاک کنی جدا سازی مواد خارجی مانند سنگریزه ، غوزه های سبز، اضافات غوزه، چوبها و ساقه ها از پنبه بمنظور تولید الیاف پنبه و پنبه دانه کاملاً تمیز می باشد . برای آماده سازی و حفظ کیفیت الیاف پنبه باید در مرحله نخست مواد خارجی قبل از انبار کردن و جداسازی پنبه دانه از پنبه جدا شود و در فرآیند جدا سازی پنبه دانه باید پنبه برداشت شده تمیز شوند. تا با به حداکثر رساندن تمیزی الیاف استاندارد ریسندگی مناسب به سطح قابل قبول برسد. لذا تمیز کردن الیاف پنبه در مراحل مختلف تا آمادگی برای نخ ریسی بخش اساسی از فعالیت های آماده سازی پنبه است.

جدا سازی پنبه از پنبه دانه و پنبه پاک کنی با استفاده از تکنولوژی مناسب ضایعات را کاهش و کیفیت مطلوب محصول و کاهش هزینه تولید را فراهم می نماید.جدا سازی الیاف پنبه در دستگاهی به نام جین صورت می گیرد از جین غلتکی ، جین اره ای و هوایی برای این کار استفاده می شود در جین غلتکی رول های متحرک نزدیک به هم که بر روی شاسی قرار گرفته اند در جهت های مخالف با هم حرکت کرده و سبب می شوند روش ورودی بر روی غلتک از آن گذشته و الیاف به دلیل عبور از میان دو غلتک و در اثر کشیده شدن از بذر جدا و به طرف دیگر انتقال پیدا کرده و بذر در همان طرف جداسازی می شود.

در دستگاه جین اره ای الیاف توسط برس از اره جدا می گردند و در دستگاه جین هوایی به وسیله ی جریان هوا، الیاف را از اره جدا می سازد راندمان کار پنبه پاک کن های غلتکی از پنبه پاک کن های اره ای کمتر است اما در حین پنبه پاک کنی گره کمتر تولید می شود؛ که یک ویژگی مطلوب برای بعضی از پنبه ها است.

در تصفیه ی صنعتی پنیه ایتدا وش پنبه براساس نوع و رقم شامل میزان پاکی ،رسیده بودن ورطوبت و ارقام مختلف وش تفکیک گردند تا علاوه بر حفظ کیفیت تنظیم کار قسمت های مختلف کارخانه براساس نوع و رقم پنبه انجام شود پس از طبقه بندی خوراک کارخانه و اندازگیری میزان رطوبت پنبه با استفاده از مکنده به سپراتور و سپس خشک کن وش منتقل میگردد.

در ادامه پس از تمیز کردن و حلاجی در کلینرها تمیز ومواد خارجی آن توسط اکستراکتور جداسازی شده و توسط سیستم توزیع کننده آماده ورود به دستگاه های جین که بخش اصلی کارخانه است می شود. بسته به نوع دستگاه، روش جینینگ الیاف پنبه متفاوت است یا بوسیله ی فشار هوا و استفاده از دندانه ی اره ای یا توسط غلتک جدا می گردد.

روش در فرایند پاک و جداسازی از دستگاه های مختلف عبور می کند؛ اما ممکن است پنبه ی حاصله هنوز دارای مواد خارجی باشد. لذا لازم است از دستگاه مخصوص لینت کلینر برای گرفتن مواد خارجی عبور کند. الیاف پنبه خارج شده از لینت کلینر با جریان هوا به کندانسور رفته و روی توری آن قرار می گیرد. سپس به وسیله ی یک غلطک که دارای زوائد لاستیکییاست؛ از آن جدا شده و با عبور در بین دو غلطک بصورت نمدی پهن و سطحی درمی آیدو به سمت پرس عدل کنی هدایت می شود.در بعضی نواحی خشک چنانچه رطوبت پنبه در اثر خشک بودن و خشک کردن آن از حد لازم کمتر باش لازم است که به پنبه قبل از عدل بندی رطوبت داده شود . عمل عدل بندی در دستگاه پرس انجام می گیرد و طی آن پنبه به صورت مکعب مستطیل فشرده ای درآمده وپس از پوشاندن با لیف توسط نوار بسته می شود .

 

ماشین آلات و بخش های واحد پنبه پاک کنی | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

برای جداسازی مواد خارجی از پنبه قبل از پنبه پاک کنی از تجهیزات ماشین آلات مختلفی برای تمیز کننده و جداسازی دانه ، پرز پنبه دانه ، الیاف پنبه ، چوب و ساقه وضایعات و موادخارجی همراه پنبه در بخش های زیر استفاده می شود.

  • سیستم نگهداری و حمل و نقل پنبه دانه خام
  • سیستم تغذیه خودکار پنبه دانه فله به خط تولید
  • سیستم سنگ گیری و جداسازی الیاف و ضایعات خارجی
  • سیستم کنترل وپیش کلینیگ پنبه حاوی بذر
  • سیستم خشک کن و تمیز کردن
  • سیستم چینیگ الیاف و پاکسازی و جداسازی دانه
  • سیستم جداسازی پرز پنبه دانه
  • سیستم کندانس ،تنظیم رطوبت و عدل بندی الیاف پنبه
  • سیستم توزین وانتقال عدل الیاف پنبه

این واحد تجهیزاتی شامل سیستم تغذیه خودکار پنبه بذردار، سیستم خشک کن و تمیز کردن، سیستم پاکسازی و پرز پاک کن و سیستم عدل بندی پرز می باشد ساختار فراوری بگونه است که الیاف ، پرز و دانه پنبه در طول پردازش با کنترل همزمان رطوبت به طور کامل تمیز می شود و هر سه قسمت خشک کردن پنبه دانه، قسمت تمیز کردن پنبه دانه و قسمت تمیز کردن پرز با شیرهای سه طرفه به طور جداگانه در مجهز شده اند. با توجه به شرایط پنبه، خط تولید وفراوری پنبه بمنظور دستیابی محصول مطلوب وکاهش مصرف انرژی به سرعت می توان تنظیم کرد این خط تولید پنبه پاک کنی سازگاری خوبی برای کار با درصد های متفاوت رطوبت پنبه بذر را دارا می باشد. هنگامی که رطوبت پنبه بذر 8 درصد است، تجهیزات را می توان به طور معمول بدون خشک کردن برای تولید الیاف و پرز با کیفیت مناسب بکار گرفت و این سیستم پنبه پاک کنی را می توان هم در حالت های کنترل دستی ( MANUAL )و هم اتوماتیک دارای کنترلر مرکزی فرایند مانیتور بکار گرفت . هنگامی که سیستم در حالت خودکار قرار گیرد نه تنها تمام تجهیزات اصلی را می توان با تغذیه و کنترل اتوماتیک فعال نمود، بلکه کل سیستم فراوری را نیز می توان با توجه به شرایط تولید به طور خودکار تنظیم کرد اتصالات مابین ماشین ها با عملکرد محافظتی مناسب امکان فعال سازی اتوماتیک فرایند بعدی را فراهم کرده است و سنسورها و تجهیزات بازرسی و کنترل فرایند نیز در نقاط کلیدی برای جلوگیری از صدمات احتمالی بکار گرفته شده است محیط کارگاه تمیز و مرتب است و کارکردن با تجهیزات آسان است و فیلترها ی گرد و غبار هوای خروجی از کارخانه جینینگ با مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست مطابقت دارد .

لیست ماشین آلات وتجهیزات کارخانه پنبه پاک کنی عبارتند از:

  1. لودر پنبه دانه
  2. فیدر پنبه دانه فله
  3. شیر های تنظیم هوا
  4. سنگ وخاشاک گیر
  5. سپراتور
  6. پاک کننده الیاف خارجی
  7. ونیلاتورها و تجهیزات ورودی هوای گرم
  8. برج خشک کن
  9. .دستگاهها کلینر وپاک کننده پنبه دانه
  10. .تجهیزات توزیع کننده و نوار های نقاله
  11. دستکاههای جینینگ اره برسی
  12. پرز پاک کن AIR-JET
  13. پرز پاک کننده اره
  14. کندانسور
  15. سیستم مرطوب کننده الیاف
  16. داکت هادی الیاف پنبه
  17. پرس عدلی هیدرولیک
  18. کانوایر و پوشش دهی عدل پنبه
  19. سیستم توزین و انتقال خودکار
  20. جمع آوری داده ها و سیستم چاپ بارکد روی عدل ها
  21. لیفتراک انبار و بارگیری

 

بررسی های مالی و بازار طرح پنبه عدل کنی | طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

بر اساس آخرین آمار تا سال 1401 در کشور تعداد 84 واحد دارای پروانه بهره برداری سیستم پنبه ای پاکنی با ظرفیت 664944 تن و اشتغال اسمی 2171 هزار نفری درحال فعالیت می باشند. و با توجه به مزیت تولید پنبه در بخشی از مناطق کشور و کشورهای همسایه امکانسجی واحد پنبه پاکنی ،تولید روغن خام از پنبه دانه ، کنجاله و پرز پنبه می تواند بعنوان مزیت در دستور کار باشد.

مشخصات عمومی سرمایه گذاری مورد نیاز | طرح پنبه پاکنی

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید پنبه پاک کنی در سال جاری قیمت ماشین آلات با ظرفیت سالیانه اقتصادی 3000 تن در محل امکان سنجی شده 800 هزار دلار می باشد که نیازمند تامین 10000 تن  وش پنبه است و می تواند برای فراوری  5500 تن پنبه دانه آن نیز برنامه ریزی نمود چون وش پنبه را می توان تا شش ماه نگهداری کرد لذا زیر ساخت نگهداری آن در طرح ملحوظ شده است

زمین مورد نیاز                10000مترمربع

زیر بنای فراوری و پنبه پاکنی   2000 مترمربع

قیمت ماشین آلات صنعتی      800 هزار دلار

با توجه به نوسات قیمت ها و وابستگی سرمایه گذاری به زمان و محل اجرای طرح ،جهت اخذ مشاوره می توانید تماس بگیرید.

 مزایای اجرای طرح پنبه پاکنی

پنبه یکی از محصولات عمده کشاورزی، صنعتی و بازرگانی جهان و مهمترین و با ارزش ترین لیف طبیعی، منبع الیاف و منشا غذایی با ارزش برای انسان و دام است. این محصول با توجه به فرایند تولید در مزارع و فراوری در صنایع وابسته و توزیع و تجارت آن ارزش افزوده و اشتغال بالایی را ایجاد می کند، ویژگی های محصولات پنبه ای همانند تجدید شوندگی و قابلیت برگشت به چرخه طبیعت و نیاز به سرمایه گذاری کمتر در صنایع وابسته در مقایسه با سرمایه گذاری های دیگر وجود مزیت های اقتصادی ز جمله توان اشتغال زایی بالا، تامین ماده اولیه مورد نیاز صنایع وابسته، ایجاد ارزش افزوده در صنایع فرآوری آن و ارزش مبادله ای بالا در بازار جهانی و توزیع عادلانه تر درآمد در بخش کشاورزی نیز موجب استقبال عمومی برای تولید، مصرف و استفاده از پنبه شده است.

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی طرح احداث واحد پنبه پاک کنی

تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هریک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینه‌های ثابت و متغیر طرح، پیش‌بینی و قیمت تمام‌ شده و همچنین سود سالیانه طرح که محاسبه گردیده است. مهم‌ترین شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی را بلحاظ مالی نشان می دهد .حهت اخذ مجوز های تولید و راه اندازی واحد براساس پلان های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی طرح تا پیاده سازی و بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی و اجرای پروزخ های افتصادی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح تولید
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

 

 

منبع: طرح احداث واحد پنبه پاک کنی